SKLENAŘÍKOVÁ, Jana, Alena SKOTÁKOVÁ, Radka BARTOŇOVÁ and Lýdie BRÁZDOVÁ. Hodnocení inkluzivních jednotek žáků se specifickými vzdělávacími potřebami do hodin běžné tělesné výchovy (Evaluation of Inclusion of Pupils with Special Education Needs to COmmon Physical Education Lessons). Studia Sportiva. Brno: Masarykova univezita, 2016, vol. 10, No 1, p. 33-41. ISSN 1802-7679.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hodnocení inkluzivních jednotek žáků se specifickými vzdělávacími potřebami do hodin běžné tělesné výchovy
Name (in English) Evaluation of Inclusion of Pupils with Special Education Needs to COmmon Physical Education Lessons
Authors SKLENAŘÍKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Alena SKOTÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Radka BARTOŇOVÁ (203 Czech Republic) and Lýdie BRÁZDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia Sportiva, Brno, Masarykova univezita, 2016, 1802-7679.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14510/16:00090896
Organization unit Faculty of Sports Studies
Keywords in English integration; inclusion; physical education; disability; pedagogical use of time; scale of CIT
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Alena Marečková, učo 106697. Changed: 7/4/2017 13:15.
Abstract
Inkluzi popisujeme jako vyvrcholení integračního procesu, kdy jsou vytvořeny podmínky tak, aby bylo možné začleněnit jedince se speciálními vzdělávacími potřebami do intaktní populace. Cílem výzkumu bylo specifikovat fungování inkluze u dětí se zdravotním postižením do hodin tělesné výchovy v České republice na vybraných základních školách. Na základě škály DIC-CIT (Válková, Bartoňová & Ahmetašević, 2012) byl proveden výzkum, který nastínil činnosti žáků se zdravotním postižením v inkluzivní vyučovací jednotce. Výsledky škálování pomocí DIC-CIT odhalily časové charakteristiky skutečného začlenění žáků do hodin tělesné výchovy, do činností pedagogů a asistentů pedagoga. Z výsledků je zřejmé, že na vybraných základních školách se inkluze v tělesné výchově dostává na vysokou úroveň.
Abstract (in English)
Inclusion is described as the culmination of the integration process when conditions are created so that it can integrate individuals with special educational needs in intact population. The aim of the research was to determine how works inclusion of children with health disabilities in physical education classes in the Czech Republic at the various schools. It was performed research based on the range of DIC-CIT (Válková, Bartoňová & Ahmetaševič, 2012) which outlined the activities of students with disabilities in inclusive class. Results scaling by using CIT-DIC revealed time characteristics of the actual integration of students into physical education, into parallel activities and teacher’s assistants activities. From the results of our research is clear that in selected schools with inclusion in physical education receives at a high level.
PrintDisplayed: 16/7/2024 23:24