J 2016

Hodnocení inkluzivních jednotek žáků se specifickými vzdělávacími potřebami do hodin běžné tělesné výchovy

SKLENAŘÍKOVÁ, Jana, Alena SKOTÁKOVÁ, Radka BARTOŇOVÁ and Lýdie BRÁZDOVÁ

Basic information

Original name

Hodnocení inkluzivních jednotek žáků se specifickými vzdělávacími potřebami do hodin běžné tělesné výchovy

Name (in English)

Evaluation of Inclusion of Pupils with Special Education Needs to COmmon Physical Education Lessons

Authors

SKLENAŘÍKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Alena SKOTÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Radka BARTOŇOVÁ (203 Czech Republic) and Lýdie BRÁZDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia Sportiva, Brno, Masarykova univezita, 2016, 1802-7679

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14510/16:00090896

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords in English

integration; inclusion; physical education; disability; pedagogical use of time; scale of CIT

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 7/4/2017 13:15, Alena Marečková

Abstract

V originále

Inkluzi popisujeme jako vyvrcholení integračního procesu, kdy jsou vytvořeny podmínky tak, aby bylo možné začleněnit jedince se speciálními vzdělávacími potřebami do intaktní populace. Cílem výzkumu bylo specifikovat fungování inkluze u dětí se zdravotním postižením do hodin tělesné výchovy v České republice na vybraných základních školách. Na základě škály DIC-CIT (Válková, Bartoňová & Ahmetašević, 2012) byl proveden výzkum, který nastínil činnosti žáků se zdravotním postižením v inkluzivní vyučovací jednotce. Výsledky škálování pomocí DIC-CIT odhalily časové charakteristiky skutečného začlenění žáků do hodin tělesné výchovy, do činností pedagogů a asistentů pedagoga. Z výsledků je zřejmé, že na vybraných základních školách se inkluze v tělesné výchově dostává na vysokou úroveň.

In English

Inclusion is described as the culmination of the integration process when conditions are created so that it can integrate individuals with special educational needs in intact population. The aim of the research was to determine how works inclusion of children with health disabilities in physical education classes in the Czech Republic at the various schools. It was performed research based on the range of DIC-CIT (Válková, Bartoňová & Ahmetaševič, 2012) which outlined the activities of students with disabilities in inclusive class. Results scaling by using CIT-DIC revealed time characteristics of the actual integration of students into physical education, into parallel activities and teacher’s assistants activities. From the results of our research is clear that in selected schools with inclusion in physical education receives at a high level.