k 2016

Vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ: shrnutí výsledků dotazníkového šetření

JANÍK, Tomáš, Karolína PEŠKOVÁ, Tomáš JANKO, Michaela SPURNÁ, Petr KNECHT et. al.

Basic information

Original name

Vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ: shrnutí výsledků dotazníkového šetření

Name in Czech

Vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ: shrnutí výsledků dotazníkového šetření

Name (in English)

: Primary and lower secondary school teachers’ perception of curriculum changes: summarizing the survey results

Edition

24. výroční konference ČAPV: Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

vnímání kurikulárních změn, učitelé ZŠ, dotazníkové šetření

Keywords in English

perception of curriculum changes, primary and lower secondary school teachers, questionnaire survey
Změněno: 5/3/2017 15:58, Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.

Abstract

V originále

Teoretické ukotvení příspěvku vychází z tzv. Concern based adoption modelu. Širší teoretický rámec šetření je založen na předpokladu, že procesy a rozhodnutí týkající se zavádění kurikulárních změn v praxi jsou subjektivní povahy. Rozhodující faktory ovlivňující implementaci změn jsou proto interpretace, přesvědčení a zkušenosti učitelů - hlavních aktérů implementace. Cílem dotazníkového šetření, je zjistit, jak učitelé ZŠ vnímají změny školního kurikula a jak je s časovým odstupem implementují.

In English

The theoretical framework of the contribution is based on the Concern based adoption model (George, Hall, & Stiegelbauer, 2006), which operationalizes the curriculum change implementation by means of three dimensions: innovation configuration map, stages of concern, and levels of use. Broader theoretical context of the research respects the presumption that processes and decisions connected with the implementation of curriculum changes in practice are of a subjective nature. Key factors influencing the curriculum change implementation represent interpretations, beliefs and experiences of teachers - the main agents of the implementation. The aim of the questionnaire survey is to find out how primary and lower secondary school teachers perceive previous curriculum changes and how they implement them.

Links

GA15-05122S, research and development project
Name: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Czech Science Foundation, Between acceptance and resistance: Teachers' perceptions of curriculum changes 10 years into the reform implementation