JANÍK, Tomáš, Karolína PEŠKOVÁ, Tomáš JANKO, Michaela SPURNÁ and Petr KNECHT. Vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ: shrnutí výsledků dotazníkového šetření (: Primary and lower secondary school teachers’ perception of curriculum changes: summarizing the survey results). In 24. výroční konference ČAPV: Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ: shrnutí výsledků dotazníkového šetření
Name in Czech Vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ: shrnutí výsledků dotazníkového šetření
Name (in English) : Primary and lower secondary school teachers’ perception of curriculum changes: summarizing the survey results
Authors JANÍK, Tomáš, Karolína PEŠKOVÁ, Tomáš JANKO, Michaela SPURNÁ and Petr KNECHT.
Edition 24. výroční konference ČAPV: Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) vnímání kurikulárních změn, učitelé ZŠ, dotazníkové šetření
Keywords in English perception of curriculum changes, primary and lower secondary school teachers, questionnaire survey
Changed by Changed by: Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D., učo 105646. Changed: 5/3/2017 15:58.
Abstract
Teoretické ukotvení příspěvku vychází z tzv. Concern based adoption modelu. Širší teoretický rámec šetření je založen na předpokladu, že procesy a rozhodnutí týkající se zavádění kurikulárních změn v praxi jsou subjektivní povahy. Rozhodující faktory ovlivňující implementaci změn jsou proto interpretace, přesvědčení a zkušenosti učitelů - hlavních aktérů implementace. Cílem dotazníkového šetření, je zjistit, jak učitelé ZŠ vnímají změny školního kurikula a jak je s časovým odstupem implementují.
Abstract (in English)
The theoretical framework of the contribution is based on the Concern based adoption model (George, Hall, & Stiegelbauer, 2006), which operationalizes the curriculum change implementation by means of three dimensions: innovation configuration map, stages of concern, and levels of use. Broader theoretical context of the research respects the presumption that processes and decisions connected with the implementation of curriculum changes in practice are of a subjective nature. Key factors influencing the curriculum change implementation represent interpretations, beliefs and experiences of teachers - the main agents of the implementation. The aim of the questionnaire survey is to find out how primary and lower secondary school teachers perceive previous curriculum changes and how they implement them.
Links
GA15-05122S, research and development projectName: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Czech Science Foundation, Between acceptance and resistance: Teachers' perceptions of curriculum changes 10 years into the reform implementation
PrintDisplayed: 15/10/2024 23:32