CHOVANEC, Jan. Multimodal rhetoric of football on the front pages of British newspapers. In The Beautiful Game : The Poetics and Aesthetics of Soccer in Transnational Perspective, June 30-July 2, 2016, University of Basel. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Multimodal rhetoric of football on the front pages of British newspapers
Name in Czech Multimodální rétorika fotbalu na titulních stranách britských deníků
Authors CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition The Beautiful Game : The Poetics and Aesthetics of Soccer in Transnational Perspective, June 30-July 2, 2016, University of Basel, 2016.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Switzerland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00090933
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) multimodalita; pragmatika; fotbal; sportovní diskurz; mediální realita; analýza diskurzu
Keywords in English multimodality; pragmatics; football; sports discourse; media reality; discourse analysis
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D., učo 463. Changed: 22/3/2017 12:41.
Abstract
Based on data obtained from British newspapers at the time of several major international football competitions, the presentation analyzes the interplay between the verbal and the visual modes on the front pages and sports pages of popular as well as broadsheet papers. Adopting the approach of multimodal discourse analysis and pragmatics (O’Halloran et al. 2014), the paper probes text-image relations in stand-alone articles, i.e., image-nuclear news stories (Bednarek and Caple 2012) that have a dominant visual element. Arguably, this approach offers a more comprehensive view of media texts than discourse analysis, which has traditionally centered on language form. The combined focus will thus help us to understand the current role of the multimodal rhetoric and aesthetics of football in modern papers, particularly during the run-up to major international events.
Abstract (in Czech)
Tato prezentace se zabývá souhrou verbální a vizuální komunikace u novinových zpráv týkajících se fotbalu na titulních a zadních stranách britských deníků. Z pohledu multimodální analýzy diskurzu a pragmatiky (O'Halloran et al. 2014) se analýza zabývá různými vztahy mezi textem a obrazem u tzv. stand-alone, image-nuclear zprávách (Bednarek and Caple 2012). Z analyzovaného materiálu vyplývá, že významnou roli ve vizuální složce těchto zpráv hraje aluze, vizuální metafora a humor, které často odkazují k národní kultuře a mýtům (Bishop and Jaworski 2003). Porozumění této formě vizuální rétoriky je důležité s ohledem na funkci, jakou sportovní zpravodajství (a to především v oblasti fotbalu a v období kolem významných mezinárodních turnajů) v posledních letech zaujímá v národních médiích.
Links
MUNI/A/1143/2015, interní kód MUName: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě (Acronym: VZALL)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/7/2024 15:49