k 2016

Multimodal rhetoric of football on the front pages of British newspapers

CHOVANEC, Jan

Basic information

Original name

Multimodal rhetoric of football on the front pages of British newspapers

Name in Czech

Multimodální rétorika fotbalu na titulních stranách britských deníků

Authors

CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

The Beautiful Game : The Poetics and Aesthetics of Soccer in Transnational Perspective, June 30-July 2, 2016, University of Basel, 2016

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Switzerland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00090933

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

multimodalita; pragmatika; fotbal; sportovní diskurz; mediální realita; analýza diskurzu

Keywords in English

multimodality; pragmatics; football; sports discourse; media reality; discourse analysis

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 22/3/2017 12:41, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.

Abstract

V originále

Based on data obtained from British newspapers at the time of several major international football competitions, the presentation analyzes the interplay between the verbal and the visual modes on the front pages and sports pages of popular as well as broadsheet papers. Adopting the approach of multimodal discourse analysis and pragmatics (O’Halloran et al. 2014), the paper probes text-image relations in stand-alone articles, i.e., image-nuclear news stories (Bednarek and Caple 2012) that have a dominant visual element. Arguably, this approach offers a more comprehensive view of media texts than discourse analysis, which has traditionally centered on language form. The combined focus will thus help us to understand the current role of the multimodal rhetoric and aesthetics of football in modern papers, particularly during the run-up to major international events.

In Czech

Tato prezentace se zabývá souhrou verbální a vizuální komunikace u novinových zpráv týkajících se fotbalu na titulních a zadních stranách britských deníků. Z pohledu multimodální analýzy diskurzu a pragmatiky (O'Halloran et al. 2014) se analýza zabývá různými vztahy mezi textem a obrazem u tzv. stand-alone, image-nuclear zprávách (Bednarek and Caple 2012). Z analyzovaného materiálu vyplývá, že významnou roli ve vizuální složce těchto zpráv hraje aluze, vizuální metafora a humor, které často odkazují k národní kultuře a mýtům (Bishop and Jaworski 2003). Porozumění této formě vizuální rétoriky je důležité s ohledem na funkci, jakou sportovní zpravodajství (a to především v oblasti fotbalu a v období kolem významných mezinárodních turnajů) v posledních letech zaujímá v národních médiích.

Links

MUNI/A/1143/2015, interní kód MU
Name: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě (Acronym: VZALL)
Investor: Masaryk University, Category A