Detailed Information on Publication Record
2016
Multimodal rhetoric of football on the front pages of British newspapers
CHOVANEC, JanBasic information
Original name
Multimodal rhetoric of football on the front pages of British newspapers
Name in Czech
Multimodální rétorika fotbalu na titulních stranách britských deníků
Authors
CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
The Beautiful Game : The Poetics and Aesthetics of Soccer in Transnational Perspective, June 30-July 2, 2016, University of Basel, 2016
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Switzerland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00090933
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
multimodalita; pragmatika; fotbal; sportovní diskurz; mediální realita; analýza diskurzu
Keywords in English
multimodality; pragmatics; football; sports discourse; media reality; discourse analysis
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 22/3/2017 12:41, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.
V originále
Based on data obtained from British newspapers at the time of several major international football competitions, the presentation analyzes the interplay between the verbal and the visual modes on the front pages and sports pages of popular as well as broadsheet papers. Adopting the approach of multimodal discourse analysis and pragmatics (O’Halloran et al. 2014), the paper probes text-image relations in stand-alone articles, i.e., image-nuclear news stories (Bednarek and Caple 2012) that have a dominant visual element. Arguably, this approach offers a more comprehensive view of media texts than discourse analysis, which has traditionally centered on language form. The combined focus will thus help us to understand the current role of the multimodal rhetoric and aesthetics of football in modern papers, particularly during the run-up to major international events.
In Czech
Tato prezentace se zabývá souhrou verbální a vizuální komunikace u novinových zpráv týkajících se fotbalu na titulních a zadních stranách britských deníků. Z pohledu multimodální analýzy diskurzu a pragmatiky (O'Halloran et al. 2014) se analýza zabývá různými vztahy mezi textem a obrazem u tzv. stand-alone, image-nuclear zprávách (Bednarek and Caple 2012). Z analyzovaného materiálu vyplývá, že významnou roli ve vizuální složce těchto zpráv hraje aluze, vizuální metafora a humor, které často odkazují k národní kultuře a mýtům (Bishop and Jaworski 2003). Porozumění této formě vizuální rétoriky je důležité s ohledem na funkci, jakou sportovní zpravodajství (a to především v oblasti fotbalu a v období kolem významných mezinárodních turnajů) v posledních letech zaujímá v národních médiích.
Links
MUNI/A/1143/2015, interní kód MU |
|