a 2016

Vizuální geografická informace v geografickém vzdělávání: teoretické ukotvení a operacionalizace

JANKO, Tomáš, Petr KNECHT, Sylvie Rita KUČEROVÁ and Jan Daniel BLÁHA

Basic information

Original name

Vizuální geografická informace v geografickém vzdělávání: teoretické ukotvení a operacionalizace

Name in Czech

Vizuální geografická informace v geografickém vzdělávání: teoretické ukotvení a operacionalizace

Name (in English)

Visual geographical information within geographical education: theoretical rationale and operationalization

Authors

JANKO, Tomáš, Petr KNECHT, Sylvie Rita KUČEROVÁ and Jan Daniel BLÁHA

Edition

24. výroční konference ČAPV: Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

didaktika geografie, geografické vzdělávání, obrazová reprezentace, visual turn, vizuální informace

Keywords in English

didactics of geography, geographical education, pictorial representation, visual information, visual turn
Změněno: 6/3/2017 09:10, Mgr. Tomáš Janko, Ph.D.

Abstract

V originále

Poster je součástí řešení projektu GAČR Vizuální geografická informace a její role v geografickém vzdělávání (GA16-01003S). Cílem je vymezit a operacionalizovat "vizuální geografickou informaci" jako koncept umožňující srozumitelné a žákům blízké objasňování abstraktních geografických jevů. Konkrétně budou v příspěvku představeny inherentní vlastnosti vizuální geografické informace a objasněny přínosy konceptu z hlediska didaktické transformace vzdělávacího obsahu. Uvedeny budou i konkrétní příklady efektivní vizuální geografické informace.

In English

The poster represents part of the research project "Visual geographical information and its role in geographical education" (GAČR GA16-01003S). Aim of the contribution is to define and operationalize the visual geographical information as a concept allowing for more understandable and responsive explanation of abstract geographical phenomena. Specifically, the inherent qualities of visual geographical information will be introduced in the contribution. The educational benefits of the concept, regarding didactical transformation of the educational content will be explained. Described are the examples of effective visual geographical information.

Links

GA16-01003S, research and development project
Name: Vizuální geografická informace a její role v geografickém vzdělávání
Investor: Czech Science Foundation