JUŘÍK, Vojtěch. Když je více méně: Význam lidské chyby při interakci s 3D virtuálním geografickým prostředím (When More is actually Less: The significance of the human error in interaction with VGE). In Kognice a umělý život, Telč. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Když je více méně: Význam lidské chyby při interakci s 3D virtuálním geografickým prostředím
Name in Czech Když je více méně: Význam lidské chyby při interakci s 3D virtuálním geografickým prostředím
Name (in English) When More is actually Less: The significance of the human error in interaction with VGE
Authors JUŘÍK, Vojtěch.
Edition Kognice a umělý život, Telč, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50101 Psychology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Kognice a umělý život 2016
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) human-machine interaction, human error, virtual environment, presence, immersion, 3D visualization, judgement
Keywords in English human-machine interaction, human error, virtual environment, presence, immersion, 3D visualization, judgement
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D., učo 372092. Changed: 3/2/2022 13:43.
Abstract
Vizualizace v oblasti interakce člověk-počítač vstoupily do éry 3D. Virtuální reprezentace prostorových dat jsou stále častěji využívány v aplikovaných oblastech od vojenství, navigace, přes krizové řízení až po leteckou kontrolu (A TC). Přidaná hodnota trojdimenzionálních reprezentací spočívá v objektivně větším množství vizuálních nápovědí, které při práci s nimi může člověk využít. Na druhé straně, z psychologické perspektivy vyvstává otázka, do jaké míry daný typ vizualizace mění povahu vnímaného, a to nejen na percepční, ale také na interakční úrovni. Naše předchozí studie ukazují, že navzdory informační ekvivalenci prezentovaného obsahu, forma 3D vizualizace ovlivňuje výkon participantů. Jako zásadní vnímáme zjištění, že imerzivní reálná 3D vizualizace, navzdory většímu množství vizuálních nápovědí a realističnosti, může u člověka zvýšit tendenci opomínat významné aspekty prezentované expozice, což v důsledku vede k nezvládnutí zadaného úkolu. V oblasti interakce člověk- počítač, kde může relativně malá chyba stát lidské životy, je např. zvýšení rychlosti procesu vyhodnocení dat za cenu nepředpokládané chyby zásadní otázka. Primárně by se ve vývoji uživatelských rozhraní nemělo jednat o snížení chybovosti, ale o vyloučení jakékoli tendence k chybování. Pro tento účel je nezbytné podrobně analyzovat okolnosti systému stejně jako proces, jakým operátor do interakce se systémem vstupuje. V závislosti na výsledcích našeho dosavadního výzkumu navrhujeme uživatelské rozhraní, které zajišťuje otevřené možnosti interakce člověk-počítač a zároveň umožňuje jejich efektivní měření. Za použití moderních technologií (Eye-tracking systém, Motion Capture systém, širokoúhlá zpětná 3D projekce) je možné analyzovat strategie řešení problému v různých typech 3D virtuálních rozhraní.
Links
MUNI/M/0846/2015, interní kód MUName: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masaryk University, Influence of cartographic visualization on solving practical and instructional space tasks, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 23/7/2024 16:21