POLOUČEK, Oto. „Nemohu je klamat?“ : konstrukce obrazu badatele v terénu (“Can't I deceive them?“ framing of researcher's image in fieldwork). Etnologické rozpravy. Banská Bystrica: Slovenská akadémia vied, 2016, XXIII, No 1, p. 23-35. ISSN 1335-5074.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Nemohu je klamat?“ : konstrukce obrazu badatele v terénu
Name (in English) “Can't I deceive them?“ framing of researcher's image in fieldwork
Authors POLOUČEK, Oto (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Etnologické rozpravy, Banská Bystrica, Slovenská akadémia vied, 2016, 1335-5074.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Archaeology, anthropology, ethnology
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Elektronická verze
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00091056
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) pozice výzkumníka v terénu; kvalitativní výzkum; etika ve výzkumu; tramping; orální historie
Keywords in English Position of researcher in fieldwork; qualitative research; research ethics; tramping; oral history
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Eva Chovancová, učo 112294. Changed: 5/4/2017 08:51.
Abstract
Při realizaci transparentního kvalitativního výzkumu se badatel setkává se situacemi vycházejícími ze specifičnosti tématu svého zájmu. Nejrůznější společenství či subkultury se svými standardy a zvyky mohou reagovat na deklaraci výzkumného zájmu rozličným způsobem a považovat za důležité badatelem neuvědomované prvky vzájemné komunikace. Během geneze vzájemného vztahu si každá ze zainteresovaných stran konstruuje obraz o té druhé na základě svých vlastních představ a interpretací pramenících z prostředí, ve kterém se pohybují a kterým jsou ovlivněni. Článek na příkladu orálně historického výzkumu v komunitě brněnských trampů pojednává o možnostech vzniku konstruovaných představ o badateli, které mohly zásadně ovlivnit obsah realizovaných rozhovorů. Principy a doporučení související s orální historií v souladu se standardy platných etických kodexů mohou přinášet mnohé inspirace pro realizaci terénního výzkumu v citlivém prostředí, avšak taktéž přivádět výzkumníka do etických dilemat, vycházejících ze snahy balancovat mezi co největší transparentností a snahou konstruovat co nejpříjemnější atmosféru pro realizaci rozhovoru. Snahou „zapůsobit“ na zkoumanou komunitu, neklamat sám sebe a přitom si nepřehradit „cestu“ do „terénu“. V textu si kladu za cíl analyzovat předpoklady pro vznik situace, které jsem čelil v souvislosti s „vymezováním pozic“ a „hledáním společné řeči“ během mého výzkumu.
Abstract (in English)
Researcher meets different situations depending from specifics of his field of interest during implementation of transparent qualitative research. Various societies or subcultures with their own standards and customs can react differently when facing research interest and perceive as important different aspects of mutual communication, possibly not previously seen by researcher. During process of shaping terrain/researcher relations both involved sides constructing image of the other on basis of their own ideas and interpretations coming from environment, from which they come and are involved by. Article based on my own oral history research in community of tramps from Brno deals with possibilities of formation of constructed images about researcher, which could significantly involve content of realized interviews. Principles and recommendations of oral history research along with standards based on qualitative research codes of ethics can produce a lot of inspiration for field research in sensitive environments, but also can create some ethical dilemma depending from efforts to balance between research transparency and endeavor to create the best atmosphere for realizing research. Efforts to “impress”, do not mislead ourselves and also don't lose access to narrators. In article I’m analyzing assumptions for creating the situation, which I meet during “defining positions” and “looking for understanding” in my research.
PrintDisplayed: 22/7/2024 10:19