J 2016

Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě

VLČKOVÁ, Kateřina and Kateřina LOJDOVÁ

Basic information

Original name

Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě

Name (in English)

When numbers and words co-operate: Mixed methods design in examples from research into power in the classroom

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2016, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00088215

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

smíšený design výzkumu; kvalitativní výzkum; kvantitativní výzkum; teze (ne)kompatibility; dekonstrukce rozdílů; integrovaný design výzkumu; paralelizace komponent designu; teorie; výzkumná otázka; vzorek; metoda sběru dat; metoda analýzy dat; integrace výsledků; výzkumný design s více metodami

Keywords in English

mixed methods design; qualitative research; quantitative research; (in)compatibility thesis; deconstruction of differences; integrated research design; parallelization of research components; multimethod design

Tags

Reviewed
Změněno: 26/4/2017 09:19, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Cílem naší studie je představit metodologii smíšeného designu výzkumu na konkrétním příkladu. Zvolily jsme si tříletý výzkum moci ve školních třídách studentů učitelství financovaný Grantovou agenturou ČR. Propojení kvantitativní a kvalitativní metodologie ilustrujeme na úrovni teorie, formy smíšeného designu, výzkumné otázky, vzorku, sběru dat, analýzy dat a jejich interpretace. Ukazujeme také konkrétní příklady možných podob integrace výsledků kvalitativní a kvantitativní analýzy dat, které přispívají k odhalení další dimenze jevu, míry odlišnosti perspektiv aktérů či nuancí v zjištěních. V úvodní části studie se zabýváme rozdíly kvantitativního a kvalitativního výzkumu a jejich dekonstrukcí. Ukazujeme historický vývoj smíšeného výzkumu, co je a není smíšeným výzkumem a jaké jsou jeho základní formy. Diskutujeme o integrovaném designu výzkumu, paralelizaci a integraci jako základním principu smíšeného výzkumu a na závěr studie otevíráme také některé kritické otázky smíšené metodologie.

In English

The study illustrates mixed methods research design (MMD) procedures on examples from three-year long research into power in the classrooms of student teachers funded by Czech Science Foundation. The integration of quantitative and qualitative methodology is shown at the level of theory, chosen type of MMD, research question, sampling, data collection, data analysis and their interpretation. The study shows examples of possible forms of integration of findings from quantitative and qualitative data which contribute to discovering of further dimensions of the studied phenomenon and differences in the participants perspectives or in the data interpretation. The study discusses the differences of quantitative and qualitative research and deconstructs them. It shows historical development of MMD and discusses what it is and what it is not. The study discusses three basic forms of MMD, integrated research design, and parallelization and integration as main principles of MMD. In the final chapter, some of the critical questions of MMD are opened.

Links

GA16-02177S, research and development project
Name: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Czech Science Foundation, Classroom Management Strategies of Student Teachers and Experienced Teachers (Their Mentors) in Lower Secondary Education

Files attached