PECINA, Pavel and Petr SLÁDEK. DIDAKTIKA ODBORNÝCH TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH – VÝVOJ, STAV A PERSPEKTIVY (DIDACTICS OF TECHNICAL SUBJECTS AT SECONDARY SCHOOLS - DEVELOPMENT, STATE AND PROSPECTS). JTIE - Journal of Technology and Information Education. Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, vol. 8, No 1, p. 5-16. ISSN 1803-6805. Available from: https://dx.doi.org/10.5507/jtie.2016.003.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name DIDAKTIKA ODBORNÝCH TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH – VÝVOJ, STAV A PERSPEKTIVY
Name in Czech DIDAKTIKA ODBORNÝCH TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH – VÝVOJ, STAV A PERSPEKTIVY
Name (in English) DIDACTICS OF TECHNICAL SUBJECTS AT SECONDARY SCHOOLS - DEVELOPMENT, STATE AND PROSPECTS
Authors PECINA, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr SLÁDEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition JTIE - Journal of Technology and Information Education, Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 1803-6805.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00091107
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2016.003
Keywords (in Czech) Oborová didaktika, didaktika technických předmětů, inženýrská pedagogika, historický vývoj didaktiky technických předmětů, současný stav, vědeckovýzkumná činnost v didaktice odborných technických předmětů.
Keywords in English Subject didactics; didactics of technical subjects; engineering education; historical development of didactics of technical subjects; current status; scientific research in the didactics of technical subjects
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Petr Sládek, CSc., učo 1617. Changed: 28/2/2018 11:03.
Abstract
Záměrem předložené přehledové studie je nastínit vznik a historický vývoj oborové didaktiky technických předmětů na středních školách, dále potom analyzovat její současný stav a naznačit možnosti jejího dalšího vývoje. S ohledem na rozsah dané problematiky je pozornost zaměřena na klíčové momenty, které charakterizují hlavní tendence vývoje této oborové didaktiky s důrazem na význam vědeckovýzkumné činnosti v této oblasti. Prezentována jsou i vybraná výzkumná zjištění k problematice výukových metod a technické tvořivosti žáků v odborných technických předmětech na středních školách.
Abstract (in English)
The intention of the present review study is to outline the origin and historical development of didactics of technical subjects at secondary schools, further and analyze the current situation and suggest the possibility of its further development. Given the scope of the issue, attention is focused on key moments that characterize the main trends of didactics with emphasis on the importance of research and development activities in this area. Presented are selected research findings on the issue of teaching methods and technical creativity of students in vocational technical subjects in secondary schools.
PrintDisplayed: 20/7/2024 20:42