SYSLOVÁ, Zora, Jiří HAVEL and Petr NAJVAR. Přechod dětí z preprimární do primární školy v pojetí učitelek a učitelů mateřských a základních škol (Transition from pre-primary to primary schools: the role of teachers’ beliefs). In Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu; XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Přechod dětí z preprimární do primární školy v pojetí učitelek a učitelů mateřských a základních škol
Name in Czech Přechod dětí z preprimární do primární školy v pojetí učitelek a učitelů mateřských a základních škol
Name (in English) Transition from pre-primary to primary schools: the role of teachers’ beliefs
Authors SYSLOVÁ, Zora, Jiří HAVEL and Petr NAJVAR.
Edition Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu; XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) mateřská škola, základní škola, učitelské pojetí, přechod dětí mezi stupni škol, rozhovor
Keywords in English pre-primary education, primary education, transition, teachers‘ beliefs, interview
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D., učo 12232. Changed: 10/10/2016 15:23.
Abstract
Cílem příspěvku bylo prezentovat výsledky první fáze výzkumu zaměřeného na pojetí učitelů vztahující se k přechodu žáků z mateřské do základní školy. Zároveň byla pozornost věnována nástroji sběru dat (scénář interview). Učitelovo pojetí je pro účely tohoto výzkumu chápáno jako struktura učitelových praktických znalostí vztahujících se k různým aspektům vzdělávání (kurikulum, výuka, vyučování, učení, management třídy). Výzkum učitelových pojetí (či prekoncepcí, implicitních teorií, akčních strategií, ideologií) ukazuje, že jsou rozhodující pro učitelovo jednání ve výuce. Výzkum se také zaměřuje na vliv různých institucionálních rámců (tj. mateřské školy a základní školy organizované samostatně, či jako jeden subjekt). Hledá odpověď na otázku, jaká pojetí vzdělávání v mateřské škole mají učitelé na prvním stupni základní školy, a jaká pojetí vzdělávání v prvních ročnících základní školy mají učitelky v mateřských školách. V první fázi byly realizovány čtyři rozhovory s učiteli s cílem pilotovat vyvinutý nástroj sběru dat (scénář interview) a umožnit první vhled do pojetí učitelů. Transkripty rozhovorů byly podrobeny axiálnímu kódování.
Abstract (in English)
Results were presented of the first phase of research that aims to bring new knowledge concerning pre-primary and primary school teachers' beliefs about the curriculum and contexts of pre-primary and primary education with emphasis on the transition. We also focused on the data-collection tool used (interview). For the purposes of this research, teacher beliefs are viewed as teachers’ personal practical knowledge about different aspects of education (curriculum, teaching, learning, contexts, organisation). Research has shown that teacher beliefs (or what some researchers refer to as preconceptions, implicit theories, conceptual systems, action strategies, ideologies, etc.) are defining for how individual teachers conceptualise and organise tasks and problems that they encounter in their teaching. We also take into account various institutional frameworks (i.e., kindergartens and basic schools within the same institution and as separate institutions). We seek to find out what beliefs pre-primary teachers hold about primary education and vice versa, what beliefs primary teachers hold about pre-primary education. In the first phase, interviews with four teachers were carried out to pilot the research tools and give first glimpse of possible answers to the research questions. Axial coding was applied to the interview transcripts.
PrintDisplayed: 3/7/2024 09:01