BYSTROŇOVÁ, Monika. Experimentální filosofie vs. analytická filosofie: Nesmiřitelní rivalové nebo možní spojenci? (Experimental philosophy v. analytic philosophy: Implacable rivals or possible allies?). In Hradecké filozofické dny: Experimentální metody a evoluční modely ve filozofii, Hradec Králové, 6.-7. října 2016. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Experimentální filosofie vs. analytická filosofie: Nesmiřitelní rivalové nebo možní spojenci?
Name (in English) Experimental philosophy v. analytic philosophy: Implacable rivals or possible allies?
Authors BYSTROŇOVÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Hradecké filozofické dny: Experimentální metody a evoluční modely ve filozofii, Hradec Králové, 6.-7. října 2016, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00091180
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) experimentální filosofie; analytická filosofie; intuitivní elitismus
Keywords in English experimental philosophy; analytic philosophy; intuitive elitism
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Monika Bystroňová, učo 263585. Changed: 5/4/2017 16:04.
Abstract
Před zhruba patnácti lety se ve filosofii objevil nový směr, který dodnes mnohé zvedá ze židle. Řeč je o experimentální filosofii. Kdo se s ní setkal, nejspíš narazil i na její nepřehlédnutelný symbol – hořící křeslo – představující křeslo analytických filosofů, kteří dělají tzv. armchair philosophy, tedy promýšlí své teorie „z křesla“, jen s pomocí svých intuic. Tedy už ze samotného symbolu, ale i například z Manifestu experimentální filosofie, je cítit jakési vyhranění se vůči analytické filosofii. Není proto možná překvapením, že mezi odpůrci jsou hojně zastoupeni právě analytičtí filosofové. Na první pohled by se tak mohlo zdát, že tyto dva tábory jsou naprosto nesmiřitelné a jen se navzájem kritizují. Není však možné, že některá kritika z pera analytických filosofů, snášející se na hlavy experimentálních filosofů, je způsobena nedostatečnou znalostí? Můžeme vůbec mluvit o experimentální filosofii jako o jednolitém směru? Kolik je experimentálních filosofií? A je nutné, aby zapalování pomyslného křesla skutečně představovalo nějakou hrozbu pro analytické filosofy? Je experimentální filosofie opravdu tak velkým nepřítelem analytické filosofie, který jí nemá co nabídnout? Cílem příspěvku bude ukázat, že experimentální filosofie je velmi rozmanitý projekt a že kritika experimentální filosofie se (ve většině případů) ve skutečnosti týká jen malé, avšak nejhlučnější skupinky. Představím několik možných rozdělení experimentální filosofie, na nichž identifikuji rozdílné skupiny, které se liší jak cíli, tak i metodologií. Tím odpovím na otázku „Kolik je experimentálních filosofií?“ Následně poukážu na to, že přeci jen existuje skupina experimentálních filosofů, která může představovat spojence analytických filosofů. Tím odpovím na otázku „Je experimentální filosofie opravdu tak velkým nepřítelem analytické filosofie, který jí nemá co nabídnout?“
Abstract (in English)
Fifteen years ago, a new philosophical movement emerged, that drives many people mad till today. I am talking about experimental philosophy. Who is familiar with it, probably came across her unmistakable symbol - the burning chair – which represents analytic philosopher’s chair who do so called “armchair philosophy”, which means that they develops their theories using only their own intuitions. So, from the symbol alone, but also, for example, from the Experimental Philosophy Manifesto, is to feel some kind of crystallization of the relation to analytic philosophy. Therefore, it is not perhaps surprising that the opponents are extensively represented by analytic philosophers. At first glance, it may seem that these two camps are absolutely irreconcilable and just criticize each other. Isn’t it possible that some criticism of experimental philosophers by analytic philosophers is caused by insufficient knowledge? Can we even talk about experimental philosophy as it is a monolithic movement? How many experimental philosophies there are? Is it necessary to believe that burning armchairs are a threat to analytic philosophers? Is experimental philosophy really such huge enemy to analytic philosophy, who has nothing to offer? The aim of my paper is to show that experimental philosophy is very diverse project, and that criticism of experimental philosophy (in most cases) actually applies to a small but very loud group. I will introduce several potential branches of experimental philosophy, identify different groups, which differ both objectives and methodologies. By that I will answer the question “How many experimental philosophies are there?” Then, I will point out that there actually exists a group of experimental philosophers who can be allies with analytic philosophers. By that I will answer the question “Is experimental philosophy really such huge enemy to analytic philosophy, who has nothing to offer?”
Links
MUNI/A/0991/2015, interní kód MUName: Perspektivy a výzvy filozofických zkoumání
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 29/7/2024 03:25