Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1356605, author = {Novotný, Petr and Brücknerová, Karla}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2016.12}, keywords = {teacher; generation; intergenerational learning; learning interactions}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis Scholae}, title = {Informální mezigenerační učení v učitelských sborech : rozdíly v zapojení generací do učebních interakcí}, url = {http://www.orbisscholae.cz/archiv/2016/2016_1_01.pdf}, volume = {10}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1356605 AU - Novotný, Petr - Brücknerová, Karla PY - 2016 TI - Informální mezigenerační učení v učitelských sborech : rozdíly v zapojení generací do učebních interakcí JF - Orbis Scholae VL - 10 IS - 1 SP - 11-33 EP - 11-33 PB - Karolinum SN - 18024637 KW - teacher KW - generation KW - intergenerational learning KW - learning interactions UR - http://www.orbisscholae.cz/archiv/2016/2016_1_01.pdf L2 - http://www.orbisscholae.cz/archiv/2016/2016_1_01.pdf N2 - V článku se autoři snaží přispět k rozvoji celistvého pohledu na téma informálního mezigeneračního učení mezi učiteli v učitelských sborech. Mnohé studie poukazují na to, že boom zájmu o generační témata prokázal „generačnost“ jako relevantní téma pro pracovní prostředí, avšak stále chybí hlubší analýzy. V textu jsou představeny výsledky analýzy dat z dotazníkového šetření mezi učiteli (N = 319). Analýzy jsou postaveny na identifikaci četnosti, forem a úrovní interakce mezi učiteli. Z toho, kdy a jak se od sebe na informální bázi učí učitelé z různých generací, vyvozuje text závěry týkající se rozdílů v zapojení do mezigeneračních učebních interakcí podle generací. Lze se domnívat, že se v průběhu učitelské dráhy mění sestavy partnerů, se kterými učitel vědomě vstupuje do interakcí, struktury interakce se postupně rozšiřují, a zatímco mladší generace jsou spíše marginalizovány ve skupinových strukturách a celoškolních sítích interakcí, u střední a starší generace (v jiné terminologii řečeno s nástupem stadia „experta“) se struktury jejich interakce rozšiřují. Zřejmě proto také nejsou skupinové formy profesního rozvoje učiteli voleny na počátku jejich kariéry, zatímco později jich přibývá. Text také diskutuje lineárnost tohoto procesu s odkazem na studie, které upozorňují, že v každém období vývoje učitele se střídají různě rychle odlišně dlouhé aktivní a pasivní fáze profesního rozvoje. ER -
NOVOTNÝ, Petr and Karla BRÜCKNEROVÁ. Informální mezigenerační učení v učitelských sborech : rozdíly v zapojení generací do učebních interakcí (Informal Intergenerational Learning in Teaching Staff Teams : Differences in Involvement of Generations in Learning Interactions). \textit{Orbis Scholae}. Praha: Karolinum, 2016, vol.~10, No~1, p.~11-33. ISSN~1802-4637. doi:10.14712/23363177.2016.12.
|