Detailed Information on Publication Record
2016
Informální mezigenerační učení v učitelských sborech : rozdíly v zapojení generací do učebních interakcí
NOVOTNÝ, Petr and Karla BRÜCKNEROVÁBasic information
Original name
Informální mezigenerační učení v učitelských sborech : rozdíly v zapojení generací do učebních interakcí
Name (in English)
Informal Intergenerational Learning in Teaching Staff Teams : Differences in Involvement of Generations in Learning Interactions
Authors
NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Karla BRÜCKNEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2016, 1802-4637
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00088226
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
učitel; generace; mezigenerační učení; učební interakce
Keywords in English
teacher; generation; intergenerational learning; learning interactions
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 27/4/2017 12:34, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
V článku se autoři snaží přispět k rozvoji celistvého pohledu na téma informálního mezigeneračního učení mezi učiteli v učitelských sborech. Mnohé studie poukazují na to, že boom zájmu o generační témata prokázal „generačnost“ jako relevantní téma pro pracovní prostředí, avšak stále chybí hlubší analýzy. V textu jsou představeny výsledky analýzy dat z dotazníkového šetření mezi učiteli (N = 319). Analýzy jsou postaveny na identifikaci četnosti, forem a úrovní interakce mezi učiteli. Z toho, kdy a jak se od sebe na informální bázi učí učitelé z různých generací, vyvozuje text závěry týkající se rozdílů v zapojení do mezigeneračních učebních interakcí podle generací. Lze se domnívat, že se v průběhu učitelské dráhy mění sestavy partnerů, se kterými učitel vědomě vstupuje do interakcí, struktury interakce se postupně rozšiřují, a zatímco mladší generace jsou spíše marginalizovány ve skupinových strukturách a celoškolních sítích interakcí, u střední a starší generace (v jiné terminologii řečeno s nástupem stadia „experta“) se struktury jejich interakce rozšiřují. Zřejmě proto také nejsou skupinové formy profesního rozvoje učiteli voleny na počátku jejich kariéry, zatímco později jich přibývá. Text také diskutuje lineárnost tohoto procesu s odkazem na studie, které upozorňují, že v každém období vývoje učitele se střídají různě rychle odlišně dlouhé aktivní a pasivní fáze profesního rozvoje.
In English
The paper is an attempt to make a contribution to an integral view of informal intergenerational learning among teachers in teaching staff teams. While many studies point out that a boom of interest in generational topics has shown “generationality” to be a topic relevant to studying the working environment, deeper analysis is still missing. The text presents findings from an analysis of data collected in a questionnaire survey among teachers (N = 319). The analysis is based on identifying forms, frequency and levels of interaction among teachers. Information concerning when and how teachers belonging to different generations learn from one another on an informal basis is used to infer conclusions about generation-related differences in involvement in intergenerational learning interactions. There are reasons to believe that constellations of partners with whom a specific teacher consciously enters interactions are changing over the teacher’s teaching career, the interactional structures widening, and while younger generations tend to have a marginal presence in group structures and school-wide interaction networks, interactional structures are widening for the middle and older generation (i.e. when the teacher enters an “expert” phase, to use other terminology). This also seems to be the reason why group forms of continuing professional development are rarely opted for by teachers at the onset of their careers while they are favoured by them more frequently in the later stages. The paper also discusses the linear nature of this process, referring to studies indicating that each teaching career stage features active and passive phases (in terms of continuing professional development) of varying length.
Links
GA13-07234S, research and development project |
|