ŠTĚPÁNEK, Kamil. MIGRACE V MODERNÍ HISTORII, REFLEXI VIZUÁLNÍCH MÉDIÍ A VE VÝUCE DĚJEPISU: POŠTOVNÍ ZNÁMKA, KARIKATURA (Migration in Modern History, Reflection in Visual Media and History Teaching: Postage Stamp, Cartoon.). Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 30/2016/1. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 30/2016, No 2, p. 113-125. ISSN 1211-6068.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name MIGRACE V MODERNÍ HISTORII, REFLEXI VIZUÁLNÍCH MÉDIÍ A VE VÝUCE DĚJEPISU: POŠTOVNÍ ZNÁMKA, KARIKATURA
Name (in English) Migration in Modern History, Reflection in Visual Media and History Teaching: Postage Stamp, Cartoon.
Authors ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 30/2016/1, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1211-6068.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00091181
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English history teaching; didactics of history; medial education; migration; stamps; caricature;
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc., učo 516. Changed: 11/10/2016 15:17.
Abstract
Text nejprve prezentuje charakteristické znaky a specifika karikatur a poštovních známek jako zdroje informací o historické skutečnosti, didaktické a metodické aspekty uplatnění v dějepisné výuce. Poté zkoumá charakteristické mezníky migrací v předpokládané reflexi vybraných vizuálních médií. Posléze se prostřednictvím konkrétních modelových analýz zabývá problematikou edukačního potenciálu poštovních známek a karikatur při rozvíjení mediální gramotnosti a historického vědomí žáků.
Abstract (in English)
At first the text presents the characteristics and specifics of cartoon and postage stamps as a source of information about historical facts, didactic and methodological aspects of the application in the teaching of history. Then it examines the characteristic turning points of migration at the expected reflection of chosen visual media. Eventually, through a specific model analysis it deals with the educational potential of postage stamps and cartoons in developing of media literacy and historical consciousness of pupils.
PrintDisplayed: 22/7/2024 07:27