BUGALA, Martin, Alena SKOTÁKOVÁ, Jitka ČIHOUNKOVÁ and Zdenko REGULI. HODNOCENÍ KURZU SEBEOBRANY PRO OSOBY SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM JEJÍMI ÚČASTNÍKY (THE EVALUATION OF SELF – DEFENSE FOR PEOPLE WITH VISUALLY IMPAIRMENT BY ITS PARTICIPANTS). Studia Kinanthropologica. České Budějovice: Jihočeská Univerzita, 2016, vol. 2016, No 17, p. 7 - 14. ISSN 1213-2101.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name HODNOCENÍ KURZU SEBEOBRANY PRO OSOBY SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM JEJÍMI ÚČASTNÍKY
Name in Czech HODNOCENÍ KURZU SEBEOBRANY PRO OSOBY SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM JEJÍMI ÚČASTNÍKY
Name (in English) THE EVALUATION OF SELF – DEFENSE FOR PEOPLE WITH VISUALLY IMPAIRMENT BY ITS PARTICIPANTS
Authors BUGALA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Alena SKOTÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jitka ČIHOUNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zdenko REGULI (703 Slovakia, belonging to the institution).
Edition Studia Kinanthropologica, České Budějovice, Jihočeská Univerzita, 2016, 1213-2101.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Sport and leisure time activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14510/16:00091187
Organization unit Faculty of Sports Studies
Keywords (in Czech) sebeobrana; osoby se zrakovým postižením; bezpečnostní obavy
Keywords in English self-defense; persons with visual impairment; safety concerns
Tags JS2017 d049p, rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Martin Bugala, Ph.D., učo 317937. Changed: 5/1/2017 09:37.
Abstract
Navzdory proinkluzivním snahám v České republice jsme svědky faktu, že lidé se zdravotním postižením jsou příliš často oběťmi trestných činů. Z těchto důvodů si uvědomujeme, že je třeba se rizikem napadení či znalostí řešení konfliktních situací lidmi se zdravotním postižením zabývat. Cílem příspěvku je evaluace kurzu Sebeobrana pro osoby se zrakovým postižením. Pomocí exploračních metod jsme zjišťovali zkušenosti osob se zrakovým postižením s rizikovým či násilným chováním vůči této specifické skupině a jejich bezpečnostním obavám. Na základě detailního průzkumu byla vytvořena metodika sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením. Před a po intervenčním programu jsme pomocí shodného dotazníku zjišťovali zejména změny ve vnitřní jistotě účastníků kurzu při řešení konfliktních situací v různých fázích konfliktu. Pro posouzení získaných dat jsme použili tzv. věcnou významnost a změny ve skóre jednotlivých otázek byly vyjádřeny pomocí koeficientu Cohenovo d. Na základě koeficientu věcné významnosti byly nalezeny pozitivní efekty, které potvrzují účinnost intervenčního programu v podobě sebeobrany pro skupinu osob se zrakovým postižením. Vyzdvihujeme zejména zlepšení ve využití komunikačních strategií a zvýšení sebejistoty při čelení verbálních konfliktů. Zásadní posun jsme také zaznamenali v oblasti překonávání vlastních obav, což může významně ovlivňovat kvalitu života jedince. Vytyčené cíle kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením byly splněny. Frekventanti kurzu prokázali zvýšení víry ve vlastní schopnosti reagovat a řešit konfliktní situace.
Abstract (in English)
Despite pro-inclusive efforts, we are witnessing the fact, that people with disabilities are too often victims of crime. For these reasons, we realize that we need to deal with the risk of attack. Also it is important to improve the level of knowledge of solving conflict situations by people with disabilities. The aim of this paper is evaluation of self-defense courses for persons with visual impairments. By exploration method we investigated the experience of people with visual impairment with risk or violent behavior towards this specific group and their security concerns. Based on detailed survey methodology of self-defense was created for persons with visual impairments. Before and after the intervention program we are using the same questionnaire to find out particular changes in the security concerns of participants. Practical significance of changes in scores for each of the questions were expressed by Cohen s d. We found out positive effects in terms of practical significance, which confirm the effectiveness of the program of self-defense for a group of people with visual impairments. Highlights in particular the improvement in the use of communication strategies and increase confidence in the face of verbal conflict. We have seen a major shift in overcoming own fears, which can significantly affect the quality of life of individuals. Goals of self-defense courses for people with visual impairments have been met. Participants of the course demonstrated increased faith in his own ability to respond, confront and resolve conflict situations.
Links
MUNI/A/0966/2013, interní kód MUName: Evaluace metodiky sebeobrany osob se zrakovým postižením
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/4/2024 18:01