ŠTĚPÁNEK, Kamil. Political and Social Reflections of the Soviet Bloc in Didacticised Media and History Teaching. Czech-polish historical and pedagogical journal. Brno: Masaryk Univesity, Faculty of Education, 2016, vol. 8, No 1, p. 55-64. ISSN 1803-6546.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Political and Social Reflections of the Soviet Bloc in Didacticised Media and History Teaching
Name in Czech Politicko-společenské reflexe sovětského bloku v didaktizovaných médiích a výuce dějepisu.
Authors ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Czech-polish historical and pedagogical journal, Brno, Masaryk Univesity, Faculty of Education, 2016, 1803-6546.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00091193
Organization unit Faculty of Education
UT WoS 000393434000006
Keywords in English history teaching; didactics of history; postage stamps; historical film; Soviet Bloc; Cold War; propaganda; media studies
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 26/4/2017 09:24.
Abstract
This paper analyses didactic and methodical aspects of the application of visual and audio-visual media in the educational process. It making selective use of media reflecting politico-social phenomena in the Soviet Bloc. It also focuses on posters, postage stamps and television production as historical sources reflecting modern history in particular. On the basis of an the analysis of the topics covered by these media from the Cold War Era, the paper recommends the explanation of both historical phenomena and the mechanisms of propaganda and antipropaganda in history teaching. The paper also mentions ideological, socialisation and propagandist contexts. The described approach gives rise to an effective alternative educational medium that, first and foremost, reinforces interdisciplinary co-operation between school history and media studies.
Abstract (in Czech)
Text příspěvku analyzuje didaktické a metodické aspekty uplatnění vizuálních a audiovizuálních médií v edukačním procesu. Výběrově využívá média reflektující politicko-společenské jevy v sovětském bloku. Zaměřuje se na plakáty, poštovní známky a televizní produkci zároveň jako historický pramen reflektující zejména moderní dějiny. Příspěvek na základě analýzy témat těchto médií z období studené války doporučuje v dějepisné výuce vysvětlovat nejen historické jevy, ale i mechanismy propagandy a protipropagandy. Zmiňovány jsou tedy souvislosti ideologické, socializační i propagandistické. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukativní médium, které posiluje především mezioborovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova.
PrintDisplayed: 27/8/2024 20:52