J 2016

Analytika učení : nový přístup ke zkoumání učení (nejen) ve virtuálním prostředí

JUHAŇÁK, Libor and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

Analytika učení : nový přístup ke zkoumání učení (nejen) ve virtuálním prostředí

Name (in English)

Learning analytics : A new approach to the study of learning (not only) in virtual environments

Authors

JUHAŇÁK, Libor (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2016, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00091313

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

analytika učení; e-learning; virtuální vzdělávací prostředí; metodologie

Keywords in English

learning analytics; e-learning; virtual learning environment; methodology

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 15/4/2019 14:31, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem studie je představit a popsat nově se formující výzkumnou oblast označovanou jako analytika učení (learning analytics), která se zaměřuje na využití kvantitativních metod v rámci výzkumu učení (převážně) ve virtuálním prostředí. V první části příspěvku se věnujeme historickým kořenům analytiky ve vzdělávání a mapujeme různé inspirační zdroje, ze kterých analytika učení jakožto svébytná oblast výzkumů vychází a čerpá. Dáváme analytiku učení do souvislosti s příbuznými výzkumnými oblastmi v kontextu výzkumů technologiemi podporovaného učení (technology enhanced learning). Druhá část studie se zaměřuje na samotné vymezení analytiky učení a zpřesnění pojmů. Zároveň přibližuje a srovnává některé z užívaných konceptů (úrovně analytiky ve vzdělávání, proces analytiky učení). Třetí část prezentuje hlavní výzkumné směry analytiky učení, které lze identifikovat v doposud publikovaných odborných zdrojích.

In English

The aim of this study is to present and describe an emerging research area known as learning analytics. This research area focuses on the use of quantitative methods in research on learning and teaching especially in virtual environments. In the first part of the paper we discuss the historical roots of analytics in education and we identify various sources of its inspiration. Also, we put learning analytics into context with related research areas in the field of technology enhanced learning. The second part of the study focuses on the definition of learning analytics and clarification of concepts and terms. At the same time, the paper describes and compares some of the main concepts used in the field (macro, meso and micro-levels of analytics in education, learning analytics process). The third part of the study presents the main research directions within the field of learning analytics that were identified in the relevant existing literature.

Links

MUNI/A/1147/2015, interní kód MU
Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A