J 2016

The Benefit of the GLOBE program for the Development of Inquiry Competence in the Czech and Slovak Contexts

SMOĽÁKOVÁ, Nikoleta, Juraj ŠVAJDA, Samuel KORÓNY and Jan ČINČERA

Basic information

Original name

The Benefit of the GLOBE program for the Development of Inquiry Competence in the Czech and Slovak Contexts

Name in Czech

Přínosy programu GLOBE pro rozvoj badatelských kompetencí v rámci českého a slovenského kontextu

Authors

SMOĽÁKOVÁ, Nikoleta (703 Slovakia), Juraj ŠVAJDA (703 Slovakia), Samuel KORÓNY (703 Slovakia) and Jan ČINČERA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

International Journal of Environmental & Science Education, Haag, LOOK Academic Publishers, 2016, 1306-3065

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/16:00091340

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

didaktika přírodních věd; environmentální výchova; badatelsky orientované vyučování; GLOBE; evaluace

Keywords in English

science education; environmental education; inquiry-based learning; GLOBE; evaluation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 12/4/2017 11:37, doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.

Abstract

V originále

This study compares the inquiry competence of the 8th-grade students participating in the science and environmental education program GLOBE in the Czech Republic with a sample of students of the same age not participating in the program from the Slovak and Czech Republics. Inquiry competence is analyzed as a set of variables representing students’ investigation skills, understanding of the procedure of the scientific work, their understanding of the principles of scientific work, and their interest in science. While no differences between the Czech and Slovak students not involved in the GLOBE program were found, the Czech participants achieved a higher level of inquiry competence in most of the investigated variables. Gender was an important factor for both the groups not participating in the program, while no significant difference between boys and girls was found in the group of participants.

In Czech

Studie porovnává badatelské kompetence žáků 8. třídy účastnících se přírodovědně a ekologicky orientovaného programu GLOBE v České republice se vzorkem neúčastnících se stejně starých studentů z České republiky a ze Slovenska. Badatelské kompetence jsou zde analyzovány jako badatelské dovednosti, porozumění principům vědecké práce, postupu vědeckého bádání a zájem o vědu. Zatímco statistické rozdíly mezi slovenskými a českými žáky neúčastními se programu nebyly nalezeny, čeští účastníci programu vykázali vyšší hladinu badatelských kompetencí ve většině sledovaných proměnných. Gender respondentů hrál roli v obou skupinách, které se neúčastnily programu, zatímco rozdíly mezi chlapci a dívkami účastnícími se programu nebyly statisticky významné.