J 2016

Akcelerace ve vzdělávání nadaných žáků

STRAKA, Ondřej

Základní údaje

Originální název

Akcelerace ve vzdělávání nadaných žáků

Název anglicky

Acceleration in the Education of Gifted Pupils

Autoři

STRAKA, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Svět nadání, Praha, Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2016, 1805-7217

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/00216224:14230/16:00091361

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

akcelerace, nadání, vzdělávání

Klíčová slova anglicky

acceleration; giftedness; education

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 10. 2016 19:17, Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Článek je přehledovou studií, která mapuje výzkumy akcelerace jako jednoho ze základních postupů, které se uplatňují při vzdělávání nadaných žáků. V článku jsou nejprve vymezeny její základní typy – obsahová a ročníková a uvedeny některé příklady. Dále jsou představeny významné zahraniční studie, které se zabývaly zejména efektivitou akcelerace a jejím dopadem na studijní výsledky žáků a na důležité emoční a sociální aspekty. Na závěr se článek věnuje otázce kritérií pro rozhodnutí, zda akcelerace je či není vhodná v případě konkrétního dítěte.

Anglicky

The article is an overview study of research on accceleration as one of the basic methods applied in education of gifted pupils. In a present article, its basic types – namely content-based and grade-based acceleration, are specified at the beginning and some examples are mentioned. In the following sections, several important studies from abroad are presented which deal especially with effects of acceleration on academic outcomes and on important emotional and social aspects. In the end the article deals with criteria that should be used while deciding whether to accelerate or not a particular child.

Návaznosti

MUNI/A/1190/2015, interní kód MU
Název: Vývoj metod pro rozpoznání nadání - první krok v procesu jejich efektivního vzdělávání
Investor: Masarykova univerzita, Vývoj metod pro rozpoznání nadání - první krok v procesu jejich efektivního vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
Zobrazeno: 6. 11. 2024 05:46