J 2016

Akcelerace ve vzdělávání nadaných žáků

STRAKA, Ondřej

Basic information

Original name

Akcelerace ve vzdělávání nadaných žáků

Name (in English)

Acceleration in the Education of Gifted Pupils

Authors

STRAKA, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Svět nadání, Praha, Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2016, 1805-7217

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/16:00091361

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

akcelerace, nadání, vzdělávání

Keywords in English

acceleration; giftedness; education

Tags

Reviewed
Změněno: 26/10/2016 19:17, Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek je přehledovou studií, která mapuje výzkumy akcelerace jako jednoho ze základních postupů, které se uplatňují při vzdělávání nadaných žáků. V článku jsou nejprve vymezeny její základní typy – obsahová a ročníková a uvedeny některé příklady. Dále jsou představeny významné zahraniční studie, které se zabývaly zejména efektivitou akcelerace a jejím dopadem na studijní výsledky žáků a na důležité emoční a sociální aspekty. Na závěr se článek věnuje otázce kritérií pro rozhodnutí, zda akcelerace je či není vhodná v případě konkrétního dítěte.

In English

The article is an overview study of research on accceleration as one of the basic methods applied in education of gifted pupils. In a present article, its basic types – namely content-based and grade-based acceleration, are specified at the beginning and some examples are mentioned. In the following sections, several important studies from abroad are presented which deal especially with effects of acceleration on academic outcomes and on important emotional and social aspects. In the end the article deals with criteria that should be used while deciding whether to accelerate or not a particular child.

Links

MUNI/A/1190/2015, interní kód MU
Name: Vývoj metod pro rozpoznání nadání - první krok v procesu jejich efektivního vzdělávání
Investor: Masaryk University, Category A