Detailed Information on Publication Record
2016
Akcelerace ve vzdělávání nadaných žáků
STRAKA, OndřejBasic information
Original name
Akcelerace ve vzdělávání nadaných žáků
Name (in English)
Acceleration in the Education of Gifted Pupils
Authors
STRAKA, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Svět nadání, Praha, Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2016, 1805-7217
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/16:00091361
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
akcelerace, nadání, vzdělávání
Keywords in English
acceleration; giftedness; education
Tags
Reviewed
Změněno: 26/10/2016 19:17, Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
V originále
Článek je přehledovou studií, která mapuje výzkumy akcelerace jako jednoho ze základních postupů, které se uplatňují při vzdělávání nadaných žáků. V článku jsou nejprve vymezeny její základní typy – obsahová a ročníková a uvedeny některé příklady. Dále jsou představeny významné zahraniční studie, které se zabývaly zejména efektivitou akcelerace a jejím dopadem na studijní výsledky žáků a na důležité emoční a sociální aspekty. Na závěr se článek věnuje otázce kritérií pro rozhodnutí, zda akcelerace je či není vhodná v případě konkrétního dítěte.
In English
The article is an overview study of research on accceleration as one of the basic methods applied in education of gifted pupils. In a present article, its basic types – namely content-based and grade-based acceleration, are specified at the beginning and some examples are mentioned. In the following sections, several important studies from abroad are presented which deal especially with effects of acceleration on academic outcomes and on important emotional and social aspects. In the end the article deals with criteria that should be used while deciding whether to accelerate or not a particular child.
Links
MUNI/A/1190/2015, interní kód MU |
|