STRAKA, Ondřej. Akcelerace ve vzdělávání nadaných žáků (Acceleration in the Education of Gifted Pupils). Svět nadání. Praha: Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2016, vol. 5, No 1, p. 23-37. ISSN 1805-7217.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Akcelerace ve vzdělávání nadaných žáků
Name (in English) Acceleration in the Education of Gifted Pupils
Authors STRAKA, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Svět nadání, Praha, Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2016, 1805-7217.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/16:00091361
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) akcelerace, nadání, vzdělávání
Keywords in English acceleration; giftedness; education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ondřej Straka, Ph.D., učo 420077. Changed: 26/10/2016 19:17.
Abstract
Článek je přehledovou studií, která mapuje výzkumy akcelerace jako jednoho ze základních postupů, které se uplatňují při vzdělávání nadaných žáků. V článku jsou nejprve vymezeny její základní typy – obsahová a ročníková a uvedeny některé příklady. Dále jsou představeny významné zahraniční studie, které se zabývaly zejména efektivitou akcelerace a jejím dopadem na studijní výsledky žáků a na důležité emoční a sociální aspekty. Na závěr se článek věnuje otázce kritérií pro rozhodnutí, zda akcelerace je či není vhodná v případě konkrétního dítěte.
Abstract (in English)
The article is an overview study of research on accceleration as one of the basic methods applied in education of gifted pupils. In a present article, its basic types – namely content-based and grade-based acceleration, are specified at the beginning and some examples are mentioned. In the following sections, several important studies from abroad are presented which deal especially with effects of acceleration on academic outcomes and on important emotional and social aspects. In the end the article deals with criteria that should be used while deciding whether to accelerate or not a particular child.
Links
MUNI/A/1190/2015, interní kód MUName: Vývoj metod pro rozpoznání nadání - první krok v procesu jejich efektivního vzdělávání
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/7/2024 18:13