RABUŠICOVÁ, Milada and Klára ZÁLESKÁ. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky : podněty pro koncipování komparativních studií (Methodological Issues in Comparative Education : Inspiration for Designing Comparative Studies). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2016, vol. 26, No 3, p. 346-378. ISSN 1805-9511.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metodologické otázky srovnávací pedagogiky : podněty pro koncipování komparativních studií
Name (in English) Methodological Issues in Comparative Education : Inspiration for Designing Comparative Studies
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Klára ZÁLESKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2016, 1805-9511.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00091362
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Comparative education; purposs of comparative research; designs of comparative studies; case studies; large-scale surveys; methods of data collection; comparison approach; and localization of cases
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 18/4/2017 15:10.
Abstract
Cílem je v kritickém přehledu zhodnotit metodologické postupy, jež se objevily ve srovnávací pedagogice v průběhu jejího nedávného vývoje a jež jsou využívány aktuálně. Zdroje autorky hledaly převážně v zahraniční literatuře posledních dvou dekád. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky se obvykle řeší v kategoriích účelů srovnávacích studií (deskripce, analýza, explanace, predikce), výzkumných paradigmat (kvalitativní, kvantitativní, kombinace), výzkumných designů (případové studie, large-scale surveys), různých teoretických a metodologických přístupů (pluralita metod a výzkumných technik), modelů komparace a šířky a hloubky záběru srovná- vacích studií (lokální, regionální, globální), využívaných zdrojů (vlastní sběr dat, metaanalýza existujících dat, dokumenty), role výzkumníků a konečně jejich metodologických limitů. Účelem je poskytnout čtenáři obrázek o možných variantách, s nimiž může výzkumník vstupovat do designování své srovnávací studie, a to v některých případech i s příklady již realizovaných srovnávacích výzkumů.
Abstract (in English)
The aim of this paper is to discuss methodological approaches which have emerged in comparative education during its recent development and which have been currently using, in the form of critical review. Authors have sought information primarily in the foreign literature over the last two decades. Methodological issues in comparative education are usually addressed through the following categories: purpose of comparative studies (description, analysis, explanation, prediction), research design (case studies, large-scale surveys), various theoretical and methodological approaches (plurality of methods and research techniques), models of comparison and the width and depth of comparative studies (local, regional, global), used sources (data collection, meta-analysis of existing data, documents), the role of researchers and finally methodological limits of comparative studies. The purpose of this paper is to provide a picture of possible options, which researchers could start with in designing their own comparative studies, in some cases also followed by examples of already existing comparative researches.
Links
MUNI/A/1147/2015, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 6/7/2024 04:11