Detailed Information on Publication Record
2016
A Family Business as a Space for Intergenerational Learning Interactions
KAMANOVÁ, Lenka, Kateřina PEVNÁ and Milada RABUŠICOVÁBasic information
Original name
A Family Business as a Space for Intergenerational Learning Interactions
Name in Czech
Rodinná firma prostor pro mezigenerační interakce
Authors
KAMANOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milada RABUŠICOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7437
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00088276
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
rodinná firma; organizační kultura; workplace learning; mezigenerační učení; učební interakce
Keywords in English
Family business; organizational culture; workplace learning; intergenerational learning; learning interactions
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 10/4/2017 19:11, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
The broadening use of the concepts of lifelong and lifewide learning has opened space for exploring learning processes beyond official educational institutions providing formal education. Environments where adults learn intensively in both informal and non-formal ways include businesses. The specific environment of family businesses is an attractive research topic in the context of intergenerational learning and consistent with the concept of workplace learning (Evans, Hodkinson, Rainbird, & Unwin, 2006; Novotný, 2009). A family business is a place where intergenerational learning is a necessary and desirable part of its everyday operation. One might even speculate that the success of the family business depends to a certain extent on intergenerational learning among the employees, who happen to be family members. This aspect of family businesses has not yet received research interest in the Czech Republic. This paper presents findings concerning intergenerational learning interactions in family businesses, what initiates these learning interactions, and their form and content. The findings are then related to organizational culture, i.e. the culture of the family business.
In Czech
S rozvojem konceptu celoživotního a všeživotního učení se dlouhodobě otevírá prostor pro zkoumání procesů učení mimo oficiální vzdělávací instituce, kde probíhá zejména formální vzdělávání. Prostředí, v němž dochází k intenzivnímu informálnímu a neformálnímu učení dospělých, tvoří mimo jiné podniky. Jako atraktivní výzkumné téma v kontextu mezigeneračního učení a v souladu s konceptem workplace learning (Evans, 2006, Novotný, 2009) se ukazuje specifické prostředí rodinných firem. Právě rodinná firma je totiž místem, kde je mezigenerační učení nutnou a žádanou součástí chodu (fungování) podniku (firmy). Dokonce bychom mohli spekulovat o jisté závislosti úspěchu rodinného podnikání na mezigeneračním učení mezi pracovníky – členy rodiny. V tomto smyslu však rodinným firmám dosud nebyla v tuzemsku z andragogického pohledu věnována výzkumná pozornost. Z našeho výzkumného šetření zde prezentujeme zjištění o mezigeneračních učebních interakcích v rodinném podniku, o tom, co vede k jejich vzniku, jaká je jejich podoba a co je jejich obsahem. Výsledky uvádíme do vztahu s kulturou organizace, tedy rodinné firmy.
Links
GA13-07234S, research and development project |
|