J 2016

A Family Business as a Space for Intergenerational Learning Interactions

KAMANOVÁ, Lenka, Kateřina PEVNÁ and Milada RABUŠICOVÁ

Basic information

Original name

A Family Business as a Space for Intergenerational Learning Interactions

Name in Czech

Rodinná firma prostor pro mezigenerační interakce

Authors

KAMANOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milada RABUŠICOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7437

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00088276

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

rodinná firma; organizační kultura; workplace learning; mezigenerační učení; učební interakce

Keywords in English

Family business; organizational culture; workplace learning; intergenerational learning; learning interactions

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 10/4/2017 19:11, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

The broadening use of the concepts of lifelong and lifewide learning has opened space for exploring learning processes beyond official educational institutions providing formal education. Environments where adults learn intensively in both informal and non-formal ways include businesses. The specific environment of family businesses is an attractive research topic in the context of intergenerational learning and consistent with the concept of workplace learning (Evans, Hodkinson, Rainbird, & Unwin, 2006; Novotný, 2009). A family business is a place where intergenerational learning is a necessary and desirable part of its everyday operation. One might even speculate that the success of the family business depends to a certain extent on intergenerational learning among the employees, who happen to be family members. This aspect of family businesses has not yet received research interest in the Czech Republic. This paper presents findings concerning intergenerational learning interactions in family businesses, what initiates these learning interactions, and their form and content. The findings are then related to organizational culture, i.e. the culture of the family business.

In Czech

S rozvojem konceptu celoživotního a všeživotního učení se dlouhodobě otevírá prostor pro zkoumání procesů učení mimo oficiální vzdělávací instituce, kde probíhá zejména formální vzdělávání. Prostředí, v němž dochází k intenzivnímu informálnímu a neformálnímu učení dospělých, tvoří mimo jiné podniky. Jako atraktivní výzkumné téma v kontextu mezigeneračního učení a v souladu s konceptem workplace learning (Evans, 2006, Novotný, 2009) se ukazuje specifické prostředí rodinných firem. Právě rodinná firma je totiž místem, kde je mezigenerační učení nutnou a žádanou součástí chodu (fungování) podniku (firmy). Dokonce bychom mohli spekulovat o jisté závislosti úspěchu rodinného podnikání na mezigeneračním učení mezi pracovníky – členy rodiny. V tomto smyslu však rodinným firmám dosud nebyla v tuzemsku z andragogického pohledu věnována výzkumná pozornost. Z našeho výzkumného šetření zde prezentujeme zjištění o mezigeneračních učebních interakcích v rodinném podniku, o tom, co vede k jejich vzniku, jaká je jejich podoba a co je jejich obsahem. Výsledky uvádíme do vztahu s kulturou organizace, tedy rodinné firmy.

Links

GA13-07234S, research and development project
Name: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning in Various Social Environments