J 2016

Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie

ŠEĎOVÁ, Klára

Basic information

Original name

Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie

Name (in English)

Critical Refl ection as a Tool for Changing the Communication Behaviour

Authors

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogika, Univerzita Karlova, 2016, 0031-3815

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00100695

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

výuková komunikace; dialogické vyučování; vzdělávání učitelů; reflektivní rozhovory

Keywords in English

teaching communication; dialogic teaching; teacher training; critically refl ective interviews

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 24/4/2019 10:43, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

V této studii podrobujeme analýze data získaná prostřednictvím reflektivních rozhovorů s učiteli v rámci vzdělávacího programu zaměřeného na změnu komunikačního chování učitelů. Klademe si otázku, jaký je obsah reflektivních rozhovorů a zda existuje korespondence mezi tímto obsahem a následnou změnou výuky. Ukazujeme, že jde o korespondenci selektivní, neboť učitel zapracovává do své výuky jen selektivně zvolené podněty z rozhovorů. Zároveň se zapracováním změny se jako nepředpokládaný důsledek typicky vynoří nový problém, který je předmětem kritické reflexe v dalším kroku. Dále ukazujeme, jak jsou reflektivní rozhovory formovány odlišným profesním viděním učitelů a výzkumníků a jak je přes toto odlišné profesní vidění možné dospět k souladu.

In English

In this study we analyse data gathered through refl ective interviews with teachers as part of a training programme focused on changing the communication behaviour of teachers. We pose the question of the nature of the content of refl ective interviews and whether there is a correspondence between this content and subsequent change in teaching. We show that this is a selective correspondence, because the teacher incorporates into his teaching only selectively chosen suggestions from the interviews. At the same time, by the incorporation of the change a new problem typically emerges as an unanticipated consequence and this becomes the subject of critical refl ection in a next step. We also show how the refl ective interviews are formed by the diff erent professional visions of teachers and researchers and how despite these diff erent professional perspectives, a harmony can be achieved.

Links

GA13-23578S, research and development project
Name: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching