Detailed Information on Publication Record
2016
Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie
ŠEĎOVÁ, KláraBasic information
Original name
Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie
Name (in English)
Critical Refl ection as a Tool for Changing the Communication Behaviour
Authors
ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Pedagogika, Univerzita Karlova, 2016, 0031-3815
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00100695
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
výuková komunikace; dialogické vyučování; vzdělávání učitelů; reflektivní rozhovory
Keywords in English
teaching communication; dialogic teaching; teacher training; critically refl ective interviews
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 24/4/2019 10:43, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
V této studii podrobujeme analýze data získaná prostřednictvím reflektivních rozhovorů s učiteli v rámci vzdělávacího programu zaměřeného na změnu komunikačního chování učitelů. Klademe si otázku, jaký je obsah reflektivních rozhovorů a zda existuje korespondence mezi tímto obsahem a následnou změnou výuky. Ukazujeme, že jde o korespondenci selektivní, neboť učitel zapracovává do své výuky jen selektivně zvolené podněty z rozhovorů. Zároveň se zapracováním změny se jako nepředpokládaný důsledek typicky vynoří nový problém, který je předmětem kritické reflexe v dalším kroku. Dále ukazujeme, jak jsou reflektivní rozhovory formovány odlišným profesním viděním učitelů a výzkumníků a jak je přes toto odlišné profesní vidění možné dospět k souladu.
In English
In this study we analyse data gathered through refl ective interviews with teachers as part of a training programme focused on changing the communication behaviour of teachers. We pose the question of the nature of the content of refl ective interviews and whether there is a correspondence between this content and subsequent change in teaching. We show that this is a selective correspondence, because the teacher incorporates into his teaching only selectively chosen suggestions from the interviews. At the same time, by the incorporation of the change a new problem typically emerges as an unanticipated consequence and this becomes the subject of critical refl ection in a next step. We also show how the refl ective interviews are formed by the diff erent professional visions of teachers and researchers and how despite these diff erent professional perspectives, a harmony can be achieved.
Links
GA13-23578S, research and development project |
|