ŠEĎOVÁ, Klára. Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie (Critical Refl ection as a Tool for Changing the Communication Behaviour). Pedagogika. Univerzita Karlova, 2016, vol. 66, No 4, p. 477-494. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie
Name (in English) Critical Refl ection as a Tool for Changing the Communication Behaviour
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Univerzita Karlova, 2016, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00100695
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) výuková komunikace; dialogické vyučování; vzdělávání učitelů; reflektivní rozhovory
Keywords in English teaching communication; dialogic teaching; teacher training; critically refl ective interviews
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 24/4/2019 10:43.
Abstract
V této studii podrobujeme analýze data získaná prostřednictvím reflektivních rozhovorů s učiteli v rámci vzdělávacího programu zaměřeného na změnu komunikačního chování učitelů. Klademe si otázku, jaký je obsah reflektivních rozhovorů a zda existuje korespondence mezi tímto obsahem a následnou změnou výuky. Ukazujeme, že jde o korespondenci selektivní, neboť učitel zapracovává do své výuky jen selektivně zvolené podněty z rozhovorů. Zároveň se zapracováním změny se jako nepředpokládaný důsledek typicky vynoří nový problém, který je předmětem kritické reflexe v dalším kroku. Dále ukazujeme, jak jsou reflektivní rozhovory formovány odlišným profesním viděním učitelů a výzkumníků a jak je přes toto odlišné profesní vidění možné dospět k souladu.
Abstract (in English)
In this study we analyse data gathered through refl ective interviews with teachers as part of a training programme focused on changing the communication behaviour of teachers. We pose the question of the nature of the content of refl ective interviews and whether there is a correspondence between this content and subsequent change in teaching. We show that this is a selective correspondence, because the teacher incorporates into his teaching only selectively chosen suggestions from the interviews. At the same time, by the incorporation of the change a new problem typically emerges as an unanticipated consequence and this becomes the subject of critical refl ection in a next step. We also show how the refl ective interviews are formed by the diff erent professional visions of teachers and researchers and how despite these diff erent professional perspectives, a harmony can be achieved.
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
PrintDisplayed: 20/7/2024 01:05