D 2016

Srovnání postav teroristek v díle Borise Savinkova Kůň bledý a Leonida Andrejeva Povídka o sedmi oběšených

KRULIŠOVÁ, Kateřina Judith

Basic information

Original name

Srovnání postav teroristek v díle Borise Savinkova Kůň bledý a Leonida Andrejeva Povídka o sedmi oběšených

Name (in English)

Comparison of Literary Characters of Female Terrorists in Boris Savinkov's The Pale Horse and Leonid Andreyev's The Seven Who Were Hanged

Authors

KRULIŠOVÁ, Kateřina Judith (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Z dějin literární vědy : metody a přístupy II, p. 31-39, 9 pp. 2016

Publisher

Tribun EU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00091445

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-263-1059-4

Keywords (in Czech)

terorista; revolucionář; mýtus; archetyp; ženské postavy; ruská literatura

Keywords in English

Terrorist; Revolutionary; Myth; Archetype; Female Characters; Russian Literature

Tags

Reviewed
Změněno: 7/4/2017 13:00, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Text se zabývá srovnáním dvou různých přístupů k zobrazení ženy teroristky v textech, které se staly součástí revoluční mytologie na začátku XX století. Ruská literatura, ve které se postava teroristy revolucionáře vyskytovala od publikace knihy Podpolnaja Rossija Stěpňaka-Kravčinského, se se vznikem Strany socialistů revolucionářů, kde bylo zastoupení žen větší, než kdy dříve, zaměřila na postavu teroristky. Boris Savinkov v Koni Bledém a Leonid Andrejev v Povídce o sedmi oběšených zobrazují teroristku jako členku teroristické organizace a navzdory pokusům představit ženu jako řadovou členku skupiny, autoři propojují postavu teroristky s archetypy, které jsou čistě ženské.

In English

The paper deals with comparison of different ways of portraying a female terrorist revolutionary in texts that became a part of a revolutionary mythology at the beginning of XX century. Russian literature, dealing with the character of a terrorist revolutionary since the publication of Sergei Stepniak-Kravchinsky’s Underground Russia focused on the charater of a female terrorist with forming the Party of Socialist Revolutionaries where the representation of women was higher than ever before. Boris Savinkov in The Pale Horse and Leonid Andreyev in The Seven Who Were Hanged both depicted a female terrorist as a member of a terrorist group but despite the atempts to introduce the woman as a common member of the group the authors interconnected her character with archetypes that are asscociated solely with a woman.

Links

MUNI/A/0959/2015, interní kód MU
Name: Generační konflikt a jeho odraz ve slovanských literaturách, jazycích a kulturách
Investor: Masaryk University, Category A