Detailed Information on Publication Record
2016
Proč odcházejí začínající učitelé ze školství?
HANUŠOVÁ, Světlana, Eva MINAŘÍKOVÁ, Tomáš JANÍK, Klára ULIČNÁ, Miroslav JANÍK et. al.Basic information
Original name
Proč odcházejí začínající učitelé ze školství?
Name in Czech
Proč odcházejí začínající učitelé ze školství?
Name (in English)
Why do novice teachers leave schools?
Authors
HANUŠOVÁ, Světlana, Eva MINAŘÍKOVÁ, Tomáš JANÍK, Klára ULIČNÁ, Miroslav JANÍK, Jan MAREŠ and Tomáš KOHOUTEK
Edition
XXIV. ročník ČAPV Síťování v pedagogickém výzkumu, 2016
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7394-596-1
Keywords (in Czech)
začínající učitel; odchod z profese; objektivní faktory
Keywords in English
novice teacher; drop-out; objective factors
Tags
Reviewed
Změněno: 22/9/2017 16:33, Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku je prezentace dílčích výsledků výzkumného šetření zaměřeného na začínající učitele na základních školách. Sledovali jsme, jak začínající učitelé vnímají (1) svoje třídy a žáky, (2) kolegy, (3) školu a její klima, (4) vedení školy, (5) komunitu blízkou škole a (6) společenský kontext a jak to ovlivňuje jejich rozhodnutí odejít nebo setrvat ve škole/školství, případně jak se jejich pohled mění v průběhu jednoho školního roku.
In English
The aim of the presentation was the discussion of partial results of a research project focussing on novice teachers at primary and lower-secondary schools. We explored how novice teachers’ perceived (1) their classes and pupils, (2) their colleagues, (3) the school and its climate, (4) the school management, (5) the community and parents, and (6) the social context and how their perception influenced their decision to either change schools or leave the teaching profession.
Links
GA15-12956S, research and development project |
|