a 2016

Proč odcházejí začínající učitelé ze školství?

HANUŠOVÁ, Světlana, Eva MINAŘÍKOVÁ, Tomáš JANÍK, Klára ULIČNÁ, Miroslav JANÍK et. al.

Basic information

Original name

Proč odcházejí začínající učitelé ze školství?

Name in Czech

Proč odcházejí začínající učitelé ze školství?

Name (in English)

Why do novice teachers leave schools?

Edition

XXIV. ročník ČAPV Síťování v pedagogickém výzkumu, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7394-596-1

Keywords (in Czech)

začínající učitel; odchod z profese; objektivní faktory

Keywords in English

novice teacher; drop-out; objective factors

Tags

Reviewed
Změněno: 22/9/2017 16:33, Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je prezentace dílčích výsledků výzkumného šetření zaměřeného na začínající učitele na základních školách. Sledovali jsme, jak začínající učitelé vnímají (1) svoje třídy a žáky, (2) kolegy, (3) školu a její klima, (4) vedení školy, (5) komunitu blízkou škole a (6) společenský kontext a jak to ovlivňuje jejich rozhodnutí odejít nebo setrvat ve škole/školství, případně jak se jejich pohled mění v průběhu jednoho školního roku.

In English

The aim of the presentation was the discussion of partial results of a research project focussing on novice teachers at primary and lower-secondary schools. We explored how novice teachers’ perceived (1) their classes and pupils, (2) their colleagues, (3) the school and its climate, (4) the school management, (5) the community and parents, and (6) the social context and how their perception influenced their decision to either change schools or leave the teaching profession.

Links

GA15-12956S, research and development project
Name: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation