PÍŠOVÁ, Michaela and Světlana HANUŠOVÁ. Začínající učitelé a drop-out (Novice teachers and drop-out). Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2016, vol. 2016, No 4, p. 386-407. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Začínající učitelé a drop-out
Name in Czech Začínající učitelé a drop-out
Name (in English) Novice teachers and drop-out
Authors PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2016, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00088305
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) literární přehled; učitelé a drop-out; začínající učitel; míra drop-outu; objektivní determinanty drop-outu
Keywords in English review of literature; teachers and drop-out; novice teacher; drop-out rate; objective determinants of drop-out
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 26/4/2017 09:25.
Abstract
Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, způsobený mj. vzrůstající mírou ztráty kvalifikovaných učitelů způsobené jejich odchodem z profese či přechodem na jinou školu, tzv. drop-outem. Nejohroženější profesní skupinou jsou přitom učitelé–novicové. Text nabízí literární přehled studií drop-outu začínajících učitelů v různých kulturních rámcích. Analýza studií byla zaměřena (1) na míru drop-outu začínajících učitelů a (2) na faktory, které drop-out způsobují, a to zejména na kontextuální proměnné – tzv. objektivní determinanty profesní dráhy v učitelství. Výsledky mohou být informativní pro českou odbornou veřejnost, pedagogický výzkum i vzdělávací politiku, které zatím drop-outu příliš pozornosti nevěnují. Cílem článku je proto iniciovat odbornou diskusi a výzkum k problematice drop-outu začínajících učitelů u nás.
Abstract (in English)
One of the factors influencing the quality of education is teacher shortage, caused, among other factors, also by an increasing rate of attrition of qualified teachers who drop-out from teaching profession or from their schools. The most vulnerable professional group are novice teachers. The text offers a literature review of studies focusing on novice teacher drop-out in different cultural contexts. The analysis of the studies aimed at (1) rate of novice teacher drop-out and (2) factors that cause drop-out, especially contextual variables, so-called objective determinants of teacher career path. The results can be informative for Czech experts, educational research and educational policy that have not paid too much attention to drop-out so far. The aim of the text is to initiate professional discussion and research concerning novice teacher drop-out in the Czech Republic.
Links
GA15-12956S, research and development projectName: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation
PrintDisplayed: 23/5/2024 14:08