J 2016

Začínající učitelé a drop-out

PÍŠOVÁ, Michaela and Světlana HANUŠOVÁ

Basic information

Original name

Začínající učitelé a drop-out

Name in Czech

Začínající učitelé a drop-out

Name (in English)

Novice teachers and drop-out

Authors

PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2016, 0031-3815

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00088305

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

literární přehled; učitelé a drop-out; začínající učitel; míra drop-outu; objektivní determinanty drop-outu

Keywords in English

review of literature; teachers and drop-out; novice teacher; drop-out rate; objective determinants of drop-out

Tags

Reviewed
Změněno: 26/4/2017 09:25, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, způsobený mj. vzrůstající mírou ztráty kvalifikovaných učitelů způsobené jejich odchodem z profese či přechodem na jinou školu, tzv. drop-outem. Nejohroženější profesní skupinou jsou přitom učitelé–novicové. Text nabízí literární přehled studií drop-outu začínajících učitelů v různých kulturních rámcích. Analýza studií byla zaměřena (1) na míru drop-outu začínajících učitelů a (2) na faktory, které drop-out způsobují, a to zejména na kontextuální proměnné – tzv. objektivní determinanty profesní dráhy v učitelství. Výsledky mohou být informativní pro českou odbornou veřejnost, pedagogický výzkum i vzdělávací politiku, které zatím drop-outu příliš pozornosti nevěnují. Cílem článku je proto iniciovat odbornou diskusi a výzkum k problematice drop-outu začínajících učitelů u nás.

In English

One of the factors influencing the quality of education is teacher shortage, caused, among other factors, also by an increasing rate of attrition of qualified teachers who drop-out from teaching profession or from their schools. The most vulnerable professional group are novice teachers. The text offers a literature review of studies focusing on novice teacher drop-out in different cultural contexts. The analysis of the studies aimed at (1) rate of novice teacher drop-out and (2) factors that cause drop-out, especially contextual variables, so-called objective determinants of teacher career path. The results can be informative for Czech experts, educational research and educational policy that have not paid too much attention to drop-out so far. The aim of the text is to initiate professional discussion and research concerning novice teacher drop-out in the Czech Republic.

Links

GA15-12956S, research and development project
Name: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation