KAŠPAROVÁ, Irena and Marie LÁNÍKOVÁ. Centralizovat, nebo rozvolnit? Analýza diskuse o individuálním vzdělávání na půdě Poslanecké sněmovny ČR optikou teorie modernity Petera Wagnera (To centralise or to dissolve? Analysing debate on individual education, lead upon Chamber of Deputies of the Czech Republic, using the theory of modernity of Peter Wagner.). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol. 3, No 21, p. 41-61. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-3. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1359809, author = {Kašparová, Irena and Láníková, Marie}, article_location = {Brno}, article_number = {21}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-3.}, keywords = {individual education; organised modernity; power; Chamber of Deputies}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {Centralizovat, nebo rozvolnit? Analýza diskuse o individuálním vzdělávání na půdě Poslanecké sněmovny ČR optikou teorie modernity Petera Wagnera}, url = {http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1544}, volume = {3}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1359809 AU - Kašparová, Irena - Láníková, Marie PY - 2016 TI - Centralizovat, nebo rozvolnit? Analýza diskuse o individuálním vzdělávání na půdě Poslanecké sněmovny ČR optikou teorie modernity Petera Wagnera JF - Studia paedagogica VL - 3 IS - 21 SP - 41-61 EP - 41-61 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - individual education KW - organised modernity KW - power KW - Chamber of Deputies UR - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1544 L2 - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1544 N2 - Článek přináší diskurzivní analýzu poslanecké diskuse na téma individuálního vzdělávání, která probíhala v letech 2014 a 2015 a předcházela následnému zavržení legalizace této formy vzdělávání na druhém stupni ZŠ v roce 2015. Autorky zkoumají argumenty poslanců pro a proti této alternativě, kontextualizují je v současné sociálně-vědní literatuře na téma individuálního vzdělávání a post-socialismu a aplikují na ni teorii modernity Petera Wagnera. Dochází k závěru, že jádrem poslaneckého sporu a následného nepřijetí individuálního vzdělávání jako rovnocenného vzdělávacího přístupu není obsah či kvalita kurikula, ale moc a kontrola, která je skrze vzdělávání uplatňována. Rozhodující roli při této politické disputaci nehrají politici zastávající stanovisko pro ani proti, ale ti, kteří stojí v samém středu, zastávající stanovisko ano-ale. Zdůrazněním subjektivně vnímaných nedostatků stávajícího zákonného nastavení individuálního vzdělávání se zbavují politické odpovědnosti a nutnosti rozhodnout a posílají téma individuálního vzdělávání z pět do diskuse odborné. ER -
KAŠPAROVÁ, Irena and Marie LÁNÍKOVÁ. Centralizovat, nebo rozvolnit? Analýza diskuse o individuálním vzdělávání na půdě Poslanecké sněmovny ČR optikou teorie modernity Petera Wagnera (To centralise or to dissolve? Analysing debate on individual education, lead upon Chamber of Deputies of the Czech Republic, using the theory of modernity of Peter Wagner.). \textit{Studia paedagogica}. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol.~3, No~21, p.~41-61. ISSN~1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-3.
|