ZOUNEK, Jiří. Učení dětí a mládeže v digitálním věku - různá prostředí, místa i kontexty (Learning of children and youth in the digital age - the different environments, places and contexts). In Konference Škola pro budoucnost - Budoucnost po školu II., 14. 11. 2016, Praha. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učení dětí a mládeže v digitálním věku - různá prostředí, místa i kontexty
Name (in English) Learning of children and youth in the digital age - the different environments, places and contexts
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Konference Škola pro budoucnost - Budoucnost po školu II., 14. 11. 2016, Praha, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00091701
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) formální a informální učení; mládež; digitální technologie;gramotnost;osobní učební prostředí
Keywords in English formal and informal learning; youth; digital technologies; literacy; personal learning environment
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 25/4/2017 12:56.
Abstract
Mládež se s digitálními technologiemi setkává běžně jak ve škole, tak i mimo školu, ať už máme na mysli rodinné prostředí, nebo různá virtuální prostředí či vrstevnické skupiny. Tradičně se však větší pozornost věnuje školnímu využití ICT. Díky mimoškolnímu využití digitálních technologií si ale studenti mohou osvojit znalosti a dovednosti, které ve škole nezískají a přitom jsou důležité pro život v 21. století. Ale i naopak. Je tedy velkou výzvou pro budoucnost propojit formální i informální učení v době, v níž digitální technologie představují nejenom výukový nástroj, ale konstitutivní prvek učebního prostředí studentů. Takový přístup může přinášet nové inspirace i pro promýšlení rolí digitálních technologií ve školním vzdělávání, ale i v celoživotním učení. Autor se proto bude konkrétněji věnovat problematice tzv. nových gramotností (New literacies studies), osobního učebního prostředí nebo konceptu learning lives.
Abstract (in English)
Youth may routinely use digital technology both in school and out of school, whether we mean the family environment, or virtual environments or peer group. Traditionally, however, greater attention is paid to the school using of digital technologies. Thanks to the use of digital technologies out of the school students can acquire knowledge and skills that they don't learn in school, yet are important for life in the 21st century. But also vice versa. It is therefore a great challenge for the future to link formal and informal learning in an era in which digital technologies are a constitutive element of the learning environment. Such approach can bring new inspiration for thinking about the role of digital technologies in school education, but also in lifelong learning. The author therefore will specifically address the issue of new literacy (New literacies studies), personal learning environment or concept learning lives.
Links
MUNI/A/1147/2015, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/5/2024 05:12