k 2016

Učení dětí a mládeže v digitálním věku - různá prostředí, místa i kontexty

ZOUNEK, Jiří

Basic information

Original name

Učení dětí a mládeže v digitálním věku - různá prostředí, místa i kontexty

Name (in English)

Learning of children and youth in the digital age - the different environments, places and contexts

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Konference Škola pro budoucnost - Budoucnost po školu II., 14. 11. 2016, Praha, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00091701

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

formální a informální učení; mládež; digitální technologie;gramotnost;osobní učební prostředí

Keywords in English

formal and informal learning; youth; digital technologies; literacy; personal learning environment

Tags

Změněno: 25/4/2017 12:56, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Mládež se s digitálními technologiemi setkává běžně jak ve škole, tak i mimo školu, ať už máme na mysli rodinné prostředí, nebo různá virtuální prostředí či vrstevnické skupiny. Tradičně se však větší pozornost věnuje školnímu využití ICT. Díky mimoškolnímu využití digitálních technologií si ale studenti mohou osvojit znalosti a dovednosti, které ve škole nezískají a přitom jsou důležité pro život v 21. století. Ale i naopak. Je tedy velkou výzvou pro budoucnost propojit formální i informální učení v době, v níž digitální technologie představují nejenom výukový nástroj, ale konstitutivní prvek učebního prostředí studentů. Takový přístup může přinášet nové inspirace i pro promýšlení rolí digitálních technologií ve školním vzdělávání, ale i v celoživotním učení. Autor se proto bude konkrétněji věnovat problematice tzv. nových gramotností (New literacies studies), osobního učebního prostředí nebo konceptu learning lives.

In English

Youth may routinely use digital technology both in school and out of school, whether we mean the family environment, or virtual environments or peer group. Traditionally, however, greater attention is paid to the school using of digital technologies. Thanks to the use of digital technologies out of the school students can acquire knowledge and skills that they don't learn in school, yet are important for life in the 21st century. But also vice versa. It is therefore a great challenge for the future to link formal and informal learning in an era in which digital technologies are a constitutive element of the learning environment. Such approach can bring new inspiration for thinking about the role of digital technologies in school education, but also in lifelong learning. The author therefore will specifically address the issue of new literacy (New literacies studies), personal learning environment or concept learning lives.

Links

MUNI/A/1147/2015, interní kód MU
Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A