J 2016

Cesta k učitelství v socialistickém Československu pohledem pamětníků

ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ

Basic information

Original name

Cesta k učitelství v socialistickém Československu pohledem pamětníků

Name (in English)

On teaching in socialist Czechoslovakia through the perspective of contemporaries

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Digitální knihovna FF

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00088335

Organization unit

Faculty of Arts

DOI

http://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-7

Keywords (in Czech)

vzdělávání učitelů; socialistické Československo; komunistická ideologie; metoda orální historie

Keywords in English

teacher education; socialist Czechoslovakia; communist ideology; oral history method

Tags

rivok

Tags

Reviewed
Změněno: 10/4/2017 19:23, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

ORIG EN

V originále

Autoři se ve své studii zaměřují na učitele základních škol a jejich cestu k profesi učitele v socialistickém Československu. Jejím hlavním cílem je prohloubení a doplnění dosavadních poznatků o studiu učitelství. V textu autoři odpovídají na tři otázky: Co předcházelo studiu učitelství? Jak učitelé reflektují svoji pregraduální přípravu? Jak se promítla do jejich studia tehdejší ideologie? Hlavní metodou sběru dat byla metoda orální historie a rovněž studium archivních pramenů a legislativních dokumentů. Autoři popisují a vysvětlují motivaci ke studiu učitelství, ale také různé podoby přijímání ke studiu i důvody k nepřijetí. V další části jsou vysvětleny některé konkrétní dopady mnoha nepromyšlených reforem na studium učitelů, dále je popsána problematika praxí i tzv. ideologická výchova.

In English

The authors focus on primary school teachers and their journey to the teaching profession in socialist Czechoslovakia. The main objective of this article is to deepen knowledge about the teachers’ education. The authors answer three questions in this text: What preceded the study of teaching? How do the teachers reflect their undergraduate training? How is socialist ideology reflected in their studies? The main methods of data collection were the oral history method and the study of archival sources and legislative documents. The authors describe and explain teachers’ motivations to major in teaching and explore various forms of admissions to studies and reasons for rejection. The next part of the text explains some specific effects of many unpremeditated reforms on teacher education; it describes issues related to teaching practice and to “ideological” education.

Links

GA14-05926S, research and development project
Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
Displayed: 9/11/2024 11:27