ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Cesta k učitelství v socialistickém Československu pohledem pamětníků (On teaching in socialist Czechoslovakia through the perspective of contemporaries). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol. 21, No 3, p. 131-159. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Cesta k učitelství v socialistickém Československu pohledem pamětníků
Name (in English) On teaching in socialist Czechoslovakia through the perspective of contemporaries
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00088335
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-7
Keywords (in Czech) vzdělávání učitelů; socialistické Československo; komunistická ideologie; metoda orální historie
Keywords in English teacher education; socialist Czechoslovakia; communist ideology; oral history method
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 10/4/2017 19:23.
Abstract
Autoři se ve své studii zaměřují na učitele základních škol a jejich cestu k profesi učitele v socialistickém Československu. Jejím hlavním cílem je prohloubení a doplnění dosavadních poznatků o studiu učitelství. V textu autoři odpovídají na tři otázky: Co předcházelo studiu učitelství? Jak učitelé reflektují svoji pregraduální přípravu? Jak se promítla do jejich studia tehdejší ideologie? Hlavní metodou sběru dat byla metoda orální historie a rovněž studium archivních pramenů a legislativních dokumentů. Autoři popisují a vysvětlují motivaci ke studiu učitelství, ale také různé podoby přijímání ke studiu i důvody k nepřijetí. V další části jsou vysvětleny některé konkrétní dopady mnoha nepromyšlených reforem na studium učitelů, dále je popsána problematika praxí i tzv. ideologická výchova.
Abstract (in English)
The authors focus on primary school teachers and their journey to the teaching profession in socialist Czechoslovakia. The main objective of this article is to deepen knowledge about the teachers’ education. The authors answer three questions in this text: What preceded the study of teaching? How do the teachers reflect their undergraduate training? How is socialist ideology reflected in their studies? The main methods of data collection were the oral history method and the study of archival sources and legislative documents. The authors describe and explain teachers’ motivations to major in teaching and explore various forms of admissions to studies and reasons for rejection. The next part of the text explains some specific effects of many unpremeditated reforms on teacher education; it describes issues related to teaching practice and to “ideological” education.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 8/6/2024 03:11