TER LAAK, Jan. Psychologická diagnostika. Jak řešit otázky klientů : Průvodce pro studenty, výzkumníky a praktické diagnostiky. I. Historie, principy. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 174 pp. ISBN 978-80-210-8036-2. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Psychologická diagnostika. Jak řešit otázky klientů : Průvodce pro studenty, výzkumníky a praktické diagnostiky. I. Historie, principy
Authors TER LAAK, Jan.
Edition 1. vyd. Brno, 174 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-8036-2
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 22/11/2016 13:56.
Abstract
Publikace se zabývá historickým vývojem a teoretickými východisky psychodiagnostiky. Přináší v našem kontextu neobvyklou systematickou definici diagnostiky jako procesu, jehož prvky jsou teorie, měřicí postupy a nástroje a administrace metod. Zahrnuje i přehled přístupů k teorii testů a komplexní pohled na tradiční otázky reliabilita a validity. Seznamuje s modely pro monitorování diagnostického procesu i kvality jeho výsledků i s otázkami uplatnění psychodiagnostiky v různých oblastech praxe. Představuje první část komplexnějšího díla, jehož pokračování se zaměřuje na aplikaci prezentovaných modelů v diagnostice osobnosti, kognice a inteligence s ohledem na životní kontext klienta.
Abstract (in English)
The publication deals with the historical development and theoretical background of the psychological assessment. It brings systemic definition of assessment as a process whose elements are the theories, measurment and intstrumentation, which is not usual in our centext. It also includes an overview of approaches to the test theory and a comprehensive view of the issues of reliability and validity. It introduces models for monitoring the diagnostic process and the quality of its results and deals with the issues of the application of psychological assessment in various fields. It is the first part of a more complex work, the sequel focuses on the application of the models presented in the assessment of personality, cognition, and intelligence with regard to the life context of the client.
PrintDisplayed: 20/4/2024 00:11