V originále
Cílem textu je prozkoumat změny v soutěživosti českého stranického systému v letech 2006–2014. Rozpracováváme proto koncepci stranické soutěže Saniho a Sartoriho tak, aby inkorporovala pozdější zjištění o povaze stranické soutěže a aby se dala využít i pro fluidní stranické systémy. Soutěž konceptualizujeme jako vícedimenzionální a založenou na významnosti jednotlivých dimenzí pro strany a pozicích, které strany v těchto dimenzích zastávají. Rozlišujeme přitom tři typy soutěžních vztahů: nesoutěžení, obranná a akviziční soutěž. Soutěžení českých stran zkoumáme na základě dat z expertních dotazníkových šetření Chapel Hill ve třech dimenzích: socio-ekonomické, evropské a sociálně liberální/konzervativní. V analýzách se zaměřujeme na změny v pozicích stran a významnosti dimenzí v daném období; zvláštní pozornost věnujeme i strategiím soutěže jednotlivých stran s ohledem na jejich dosavadní působení (nové vs. tradiční strany). Ve sledovaném období registrujeme proměnu charakteru soutěže v jednotlivých dimenzích (měnila se intenzita soutěžení, významnost dimenzí, prostor, ve kterém soutěž probíhala, ale i podíly jednotlivých typů soutěže). Při odpovědi na otázku po charakteru české stranické soutěže identifikujeme ve shodě s předchozími studiemi nejvíce soutěžení (s převážně obranným charakterem) v socio-ekonomické dimenzi, zároveň ukazujeme, že i v dalších dvou dimenzích existuje velmi silný potenciál pro vznik intenzivní stranické soutěže v případě, že se zvýší jejich významnost.
Anglicky
This article seeks to examine changes in the Czech party system competition between 2006 and 2014. It draws on Sani and Sartori’s concept of party competition, incorporating later findings on the nature of party competition to facilitate its application to fluid party systems. It conceptualises party competition as multi-dimensional and in terms of the (A.) salience of individual dimensions for political parties and the (B.) positions that the parties occupy in these dimensions. Three types of relations in party competition are distinguished: non-competitive, defensive and acquisitive competition. The article examines Czech party competition using data from the Chapel Hill questionnaire survey focusing on three dimensions: socio-economic, European, and social-liberal/conservative. The analyses focus on changes in the positions of parties and the salience of the three dimensions at a given point in time; special attention is devoted to the competition strategies of individual parties while taking into account the duration of their existence (new vs traditional parties). The findings indicate that the nature of party competition has transformed. There have been changes in the intensity of the competition, the salience of the dimensions of the competition, the space of the competition and the share of individual types of competition. The article finds, in consent with previous studies, that most competitive relationships (primarily defensive in nature) occurred in the socio-economic dimension, but it also finds that there is very strong potential for the development of intense party competition in the other two dimensions if there is an increase in their level of salience.