FICTUMOVÁ, Jarmila, Kristýna ŠTĚPÁNKOVÁ and Adam OBRUSNÍK. Teaching Specialized Translation Error-tagged Translation Learner Corpora. Sendebar. Universidad de Granada, 2017, vol. 2017, No 28, p. 209-241. ISSN 1130-5509.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teaching Specialized Translation Error-tagged Translation Learner Corpora
Name in Czech Výuka odborného překladu - Korpusy studentských překladů s označením chyb
Authors FICTUMOVÁ, Jarmila (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kristýna ŠTĚPÁNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Adam OBRUSNÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sendebar, Universidad de Granada, 2017, 1130-5509.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Spain
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Sendebar is the journal published by the Faculty of Translation and Interpreting of the University of Granada. It is an international and annual journal whose scope extends to every discipline related to the fields of translation and interpreting.
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00095939
Organization unit Faculty of Arts
UT WoS 000424643400010
Keywords (in Czech) výuka překladu; studentské korpusy; chybová anotace, dvojjazyčné korpusy; statistiky chyb
Keywords in English teaching translation learner corpora error-tagging bilingual corpora corpus-aided language learning; error statistics
Tags rivok, Teaching specialized translation_Translation learner corpora_Hypal
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Changed: 18/3/2020 16:59.
Abstract
This paper describes the method used in teaching specialised translation in the English Language Translation Master’s programme at Masaryk University. After a brief description of the courses, the focus shifts to translation learner corpora (TLC) compiled in the new Hypal interface, which can be integrated in Moodle. Student translations are automatically aligned (with possible adjustments), PoS (part-of-speech) tagged, and manually error-tagged. Personal student reports based on error statistics for individual translations to show students’progress throughout the term or during their studies in the four-semester programme can be easily generated. Using the data from the pilot run of the new software, the paper concludes with the first results of the research examining a learner corpus of translations from Czech into English.
Abstract (in Czech)
Článek popisuje metodu používanou při výuce odborného překladu v magisterském studijním programu Překladatelství anglického jazyka na Masarykově univerzitě. Po krátkém popisu kurzů se zaměřuje na korpus překladů studentů (TLC) sestavený v novém rozhraní programu Hypal, které lze integrovat do systému Moodle. Studentské překlady jsou automaticky zarovnány (s možnými úpravami), označkovány podle slovního druhu a nakonec jsou ručně označeny chyby. Program umožňuje sledovat práci jednotlivých studentů pomocí statistik chyb pro jednotlivé překlady v průběhu semestru nebo během studia ve čtyřsemestrovém programu. Na závěr jsou v článku uvedena data z pilotního běhu nového softwaru s prvními výsledky výzkumu korpusu překladů z češtiny do angličtiny.
Links
MUNI/A/1065/2016, interní kód MUName: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II (Acronym: VZALL2)
Investor: Masaryk University, Category A
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
Teaching Specialized Translation Error-tagged Translation Learner Corpora   File version Fictumová, J. 6/11/2017

Properties

Name
Teaching Specialized Translation
Description
Error-tagged Translation Learner Corpora
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1362145/5419-15925-1-PB.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1362145/5419-15925-1-PB.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1362145/5419-15925-1-PB.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1362145/5419-15925-1-PB.pdf?info
Uploaded/Created
Mon 6/11/2017 10:17

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933
  • a concrete person Mgr. Adam Obrusník, Ph.D., učo 356468
  • a concrete person Mgr. Kristýna Štěpánková, učo 400362
  • a concrete person PhDr. Jarmila Fictumová, učo 56188
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933
  • a concrete person Mgr. Adam Obrusník, Ph.D., učo 356468
  • a concrete person Mgr. Kristýna Štěpánková, učo 400362
  • a concrete person PhDr. Jarmila Fictumová, učo 56188
Attributes
 

5419-15925-1-PB.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1362145/5419-15925-1-PB.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1362145/5419-15925-1-PB.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
1,5 MB
Hash md5
152f678388850d448beff245e70139d0
Uploaded/Created
Mon 6/11/2017 10:17

5419-15925-1-PB.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1362145/5419-15925-1-PB.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1362145/5419-15925-1-PB.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
70 KB
Hash md5
0f0488831ccd53f9fff85167f3077c5d
Uploaded/Created
Mon 6/11/2017 10:24
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 24/5/2024 13:35