KRČÁL, Ondřej, Michal KVASNIČKA a Rostislav STANĚK. External validity of prospect theory: The evidence from soccer betting. Journal of Behavioral and Experimental Economics. roč. 65, č. 5, s. 121-127. ISSN 2214-8043. doi:10.1016/j.socec.2016.07.005. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název External validity of prospect theory: The evidence from soccer betting
Autoři KRČÁL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí), Michal KVASNIČKA (203 Česká republika, domácí) a Rostislav STANĚK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Behavioral and Experimental Economics, 2016, 2214-8043.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.809
Kód RIV RIV/00216224:14560/16:00091978
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.socec.2016.07.005
UT WoS 000390511900014
Klíčová slova anglicky Cumulative prospect theory; Betting market; Probability weighting; Loss aversion
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Ing. Michal Kvasnička, Ph.D., učo 847. Změněno: 17. 3. 2021 10:58.
Anotace
This paper tests whether the prospect theory parameters estimated from laboratory experiments correspond to estimates from real-life betting markets. Using Czech soccer betting data, we estimate the functional forms of the value and probability weighting functions commonly used for the experimental validation of prospect theory. In line with the experimental evidence, we find that bettors are risk averse in the domain of gains and risk seeking in the domain of losses and tend to overweight small probabilities and underweight medium and large probabilities. On the other hand, our findings suggest that bettors do not exhibit loss aversion. This might be at least partly explained by recent experimental evidence suggesting that loss aversion is weaker or absent if the decision-makers are experienced, if they face similar choices repeatedly, and if the decisions are made in a context where offers are usually accepted.
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 04:14