HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Stage Metaphor and Directing of Opera: Brno, Second Half of the 20th Century. In Metaphor in the Arts, in Media and Communication (11th Conference of the Association for Researching and Applying Metaphor), Berlin, 1-4 July 2016. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Stage Metaphor and Directing of Opera: Brno, Second Half of the 20th Century
Název česky Jevištní metafora v operní režii. Brno, 2. pol. 20. století
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Metaphor in the Arts, in Media and Communication (11th Conference of the Association for Researching and Applying Metaphor), Berlin, 1-4 July 2016, 2016.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00088387
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky divadlo; opera; jevištní metafora; teorie konceptuální metafory; kognitivní teatrologie
Klíčová slova anglicky theatre; opera; stage metaphor; Conceptual Metaphor Theory; cognitive theatre studies
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 27. 3. 2017 18:50.
Anotace
In the field of theatre studies including the area of performance analysis metaphor is still treated as a figurative expression which should above all have an aesthetic function. For several decades the term “theatrical (stage) metaphor” serves as a very commonplace and often used device of the theoretical reflection of an operatic production. The paper focuses on the notion of “theatrical (stage) metaphor” as a crucial principle of staging of an opera. The presentation aims to examine the notion of metaphor from the perspectives of conceptual metaphor theory and more classical definitions of the notion (metaphor) in the field of theatre studies. It will be focused mostly on the staging practice in Brno in the second half of the 20th century, especially on the opera works based on the plays by William Shakespeare, including the masterpieces by Giuseppe Verdi (Macbeth, Otello) directed e.g. by Miloš Wasserbauer, Václav Věžník etc. The paper examines the possibility of the conceptual metaphor theory to serve as an analytical tool in the field of theatre studies rather than the more traditional use and explanation of a metaphor as a poetic device of theatrical performance.
Návaznosti
GA15-06548S, projekt VaVNázev: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Akronym: MWOSTB)
Investor: Grantová agentura ČR, Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 11:17