Detailed Information on Publication Record
2016
Zvláštní režim procesu EIA pro vybrané prioritní stavby (k novele č. 256/2016 Sb.)
VOMÁČKA, Vojtěch and Lenka BAHÝĽOVÁBasic information
Original name
Zvláštní režim procesu EIA pro vybrané prioritní stavby (k novele č. 256/2016 Sb.)
Name (in English)
Specific Regime of the EIA Procedure for Strategic Infrastructure Projects (Amendment no. 256/2016 Coll.)
Authors
VOMÁČKA, Vojtěch (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka BAHÝĽOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
České právo životního prostředí : časopis České společnosti pro právo životního prostředí, Česká společnost pro právo životního prostředí, 2016, 1213-5542
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50501 Law
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14220/16:00092205
Organization unit
Faculty of Law
Keywords in English
Protection of Environment; EIA; European Union; Strategic Infrastructure Projects; EU co-funding
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 20/7/2020 15:40, Mgr. Petra Georgala
V originále
Novela v podobě zákona č. 256/2016 Sb. zavádí zvláštní postup vydání závazného stanoviska EIA pro vybrané prioritní záměry. Článek analyzuje ustanovení novely v širším kontextu vyjednávání výjimek u Evropské Komise. Autoři dospívají k závěru, že přijatá úprava není pro další výstavbu vítězstvím, ale velkým rizikem, neboť neposkytuje ministerstvu ani účastníkům navazujících řízení dostatečnou oporu, jakou by přineslo například rozšíření a potřebná precizace úpravy již existujících institutů, zejména vydávání tzv. ověřovacího stanoviska. Pozitivem nové úpravy je potřebné vyjasnění právní situace i ve vztahu k ostatním (neprioritním) záměrům, které získaly stanovisko EIA podle zákona z roku 1992.
In English
In 2015, after substantive amendment to the Czech EIA Act, the Czech Republic asked the Commission for permission to use outdated EIA statements for requests concerning EU co-funding. These statements were based on an out-dated law from 1992 and concerned around 100 major transport projects, mainly roads. The Commission has proposed a pragmatic solution: an adequate system of verification and updating of the old EIAs for the ten most important TEN-T projects, without all EIAs necessarily redone. However, this approach has been presented nation-wide as a complete exemption from the EU law and the amendment, which was promptly adopted, leaves much to be desired as regards description of the new specific regime. The authors analyse the amendment and sum up the basic requirements for the EIA procedure and for the exemptions provided by the EIA Directive. They conclude that the good intention to promote swift development of infrastructure with flexible or vague procedural provisions may in practice turn counterproductive or even lethal.