J 2016

Terénní výuka ve formálním vzdělávání

ČINČERA, Jan and Jakub HOLEC

Basic information

Original name

Terénní výuka ve formálním vzdělávání

Name in Czech

Terénní výuka ve formálním vzdělávání

Name (in English)

Outdoor education in formal education

Authors

ČINČERA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jakub HOLEC (203 Czech Republic)

Edition

Envigogika, Univerzita Karlova, 2016, 1802-3061

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/16:00092388

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

Terénní výchova; místně zakotvené učení; školní zahrady; komunitní projekty; terénní práce; pobytové programy

Keywords in English

Outdoor education; place-based education; school garden; community projects; field study; residential programs

Tags

Reviewed
Změněno: 12/4/2017 11:36, doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.

Abstract

V originále

Text shrnuje výsledky více než 70 studií analyzujících dopady terénních programů formálního vzdělávání na žákovské znalosti, postoje, dovednosti, přesvědčení a chování. Objevili jsme převažující množství prací dokládající přínosy terénních programů a to jak v absolutním smyslu tak relativně v porovnání s programy v učebně. Nejdůležitější bariérou většího rozšíření terénní výuky se zdá být koncept terénní výuky zastávaný učiteli a vedením školy. V rámci studie doporučujeme „rozmazaný“ přístup, který by přirozeně propojoval výuku v učebně s výukou v terénu a maximalizoval tak její dopad na žáky.

In English

The study summarizes results of more than 70 studies analyzing impact of outdoor formal education programs on students’ knowledge, attitudes, skills, beliefs, and behavior. We found a pre- vailing evidence of benefits of outdoor programs, in both absolute and relative-to-indoor-lessons sense. As the most important barrier of larger spreading the outdoor formal education, we identified a perceived concept of outdoor education among school teachers and administrators. In the study, we call for a fuzzy educational approach naturally merging indoor and outdoor educational setting to maximize the impact on students.