Detailed Information on Publication Record
2016
Terénní výuka ve formálním vzdělávání
ČINČERA, Jan and Jakub HOLECBasic information
Original name
Terénní výuka ve formálním vzdělávání
Name in Czech
Terénní výuka ve formálním vzdělávání
Name (in English)
Outdoor education in formal education
Authors
ČINČERA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jakub HOLEC (203 Czech Republic)
Edition
Envigogika, Univerzita Karlova, 2016, 1802-3061
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/16:00092388
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
Terénní výchova; místně zakotvené učení; školní zahrady; komunitní projekty; terénní práce; pobytové programy
Keywords in English
Outdoor education; place-based education; school garden; community projects; field study; residential programs
Tags
Reviewed
Změněno: 12/4/2017 11:36, doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
V originále
Text shrnuje výsledky více než 70 studií analyzujících dopady terénních programů formálního vzdělávání na žákovské znalosti, postoje, dovednosti, přesvědčení a chování. Objevili jsme převažující množství prací dokládající přínosy terénních programů a to jak v absolutním smyslu tak relativně v porovnání s programy v učebně. Nejdůležitější bariérou většího rozšíření terénní výuky se zdá být koncept terénní výuky zastávaný učiteli a vedením školy. V rámci studie doporučujeme „rozmazaný“ přístup, který by přirozeně propojoval výuku v učebně s výukou v terénu a maximalizoval tak její dopad na žáky.
In English
The study summarizes results of more than 70 studies analyzing impact of outdoor formal education programs on students’ knowledge, attitudes, skills, beliefs, and behavior. We found a pre- vailing evidence of benefits of outdoor programs, in both absolute and relative-to-indoor-lessons sense. As the most important barrier of larger spreading the outdoor formal education, we identified a perceived concept of outdoor education among school teachers and administrators. In the study, we call for a fuzzy educational approach naturally merging indoor and outdoor educational setting to maximize the impact on students.