VLČEK, Petr. Problem oriented comparative research in PE curriculum - examples from the Czech Republic and other countries - some learning, teaching and assessment issues. In Eupea - Forum Meeting, Glasgow. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problem oriented comparative research in PE curriculum - examples from the Czech Republic and other countries - some learning, teaching and assessment issues
Name in Czech Problémově orientovaný komparativní výzkum kurikula TV - příklady z České republiky a jiných zemí - problematika výuky, evaluace
Authors VLČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Eupea - Forum Meeting, Glasgow, 2016.
Other information
Original language English
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00092493
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) srovnávací výzkum; metodologie; problémový přístup; tělesná výchova; výuka; evaluace; Česká republika, evropské země
Keywords in English comparative research; methodology; problem approach; physical education; teaching; assessment; the Czech Republic; European countries
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D., učo 346572. Changed: 20/3/2017 19:43.
Abstract
The presentation deals with some chosen problems concerning the methodology of comparative education research. The goal of the thesis is to contribute to the discussion about the methodological quality of comparative research in education. The author tries to lead the reader through the comparative education research process base on the problem approach. Apart from the brief theoretical and historical foundations of the study the author presents the basic principles of comparative research derived from the current conception of comparative education and its field of the study and chosen kinds of comparative education research. Subsequently there are named particular steps of the comparative research method. The final part deals with the role and place of single case study and state by state study in comparative education studies from the problem oriented methodology point of view.
Abstract (in Czech)
Prezentace se zaměřuje na vybrané problémy metodologie srovnávacího výzkumu v pedagogice s cílem přispět do debaty o metodologické kvalitě komparativního výzkumu. Snahou autora je pokusit se provést čtenáře procesem vědeckého srovnávání v pedagogice založeném na problémovém přístupu. Vedle stručných teoretických a historických východisek studie, které tvoří základnu pro autorovy další úvahy, jsou v textu uvedeny některé principy pedagogické komparatistiky. Ty autor opírá o současné pojetí srovnávací pedagogiky, její výzkumné pole a vybrané druhy komparativního výzkumu. Následně jsou stručně představeny jednotlivé kroky komparativní vědecké metody. Závěrečné odstavce jsou věnovány úvahám o roli deskriptivních a případově orientovaných studií v komparativním pedagogickém výzkumu, a to zejména z pohledu metodologie problémově orientovaného přístupu.
Links
MUNI/A/0963/2015, interní kód MUName: Výzkum kurikula vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (Acronym: VOČaZ)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/7/2024 09:27