Detailed Information on Publication Record
2016
Problem oriented comparative research in PE curriculum - examples from the Czech Republic and other countries - some learning, teaching and assessment issues
VLČEK, PetrBasic information
Original name
Problem oriented comparative research in PE curriculum - examples from the Czech Republic and other countries - some learning, teaching and assessment issues
Name in Czech
Problémově orientovaný komparativní výzkum kurikula TV - příklady z České republiky a jiných zemí - problematika výuky, evaluace
Authors
VLČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Eupea - Forum Meeting, Glasgow, 2016
Other information
Language
English
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/16:00092493
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
srovnávací výzkum; metodologie; problémový přístup; tělesná výchova; výuka; evaluace; Česká republika, evropské země
Keywords in English
comparative research; methodology; problem approach; physical education; teaching; assessment; the Czech Republic; European countries
Změněno: 20/3/2017 19:43, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.
V originále
The presentation deals with some chosen problems concerning the methodology of comparative education research. The goal of the thesis is to contribute to the discussion about the methodological quality of comparative research in education. The author tries to lead the reader through the comparative education research process base on the problem approach. Apart from the brief theoretical and historical foundations of the study the author presents the basic principles of comparative research derived from the current conception of comparative education and its field of the study and chosen kinds of comparative education research. Subsequently there are named particular steps of the comparative research method. The final part deals with the role and place of single case study and state by state study in comparative education studies from the problem oriented methodology point of view.
In Czech
Prezentace se zaměřuje na vybrané problémy metodologie srovnávacího výzkumu v pedagogice s cílem přispět do debaty o metodologické kvalitě komparativního výzkumu. Snahou autora je pokusit se provést čtenáře procesem vědeckého srovnávání v pedagogice založeném na problémovém přístupu. Vedle stručných teoretických a historických východisek studie, které tvoří základnu pro autorovy další úvahy, jsou v textu uvedeny některé principy pedagogické komparatistiky. Ty autor opírá o současné pojetí srovnávací pedagogiky, její výzkumné pole a vybrané druhy komparativního výzkumu. Následně jsou stručně představeny jednotlivé kroky komparativní vědecké metody. Závěrečné odstavce jsou věnovány úvahám o roli deskriptivních a případově orientovaných studií v komparativním pedagogickém výzkumu, a to zejména z pohledu metodologie problémově orientovaného přístupu.
Links
MUNI/A/0963/2015, interní kód MU |
|