p 2016

Problem oriented comparative research in PE curriculum - examples from the Czech Republic and other countries - some learning, teaching and assessment issues

VLČEK, Petr

Basic information

Original name

Problem oriented comparative research in PE curriculum - examples from the Czech Republic and other countries - some learning, teaching and assessment issues

Name in Czech

Problémově orientovaný komparativní výzkum kurikula TV - příklady z České republiky a jiných zemí - problematika výuky, evaluace

Authors

VLČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Eupea - Forum Meeting, Glasgow, 2016

Other information

Language

English

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00092493

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

srovnávací výzkum; metodologie; problémový přístup; tělesná výchova; výuka; evaluace; Česká republika, evropské země

Keywords in English

comparative research; methodology; problem approach; physical education; teaching; assessment; the Czech Republic; European countries
Změněno: 20/3/2017 19:43, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.

Abstract

V originále

The presentation deals with some chosen problems concerning the methodology of comparative education research. The goal of the thesis is to contribute to the discussion about the methodological quality of comparative research in education. The author tries to lead the reader through the comparative education research process base on the problem approach. Apart from the brief theoretical and historical foundations of the study the author presents the basic principles of comparative research derived from the current conception of comparative education and its field of the study and chosen kinds of comparative education research. Subsequently there are named particular steps of the comparative research method. The final part deals with the role and place of single case study and state by state study in comparative education studies from the problem oriented methodology point of view.

In Czech

Prezentace se zaměřuje na vybrané problémy metodologie srovnávacího výzkumu v pedagogice s cílem přispět do debaty o metodologické kvalitě komparativního výzkumu. Snahou autora je pokusit se provést čtenáře procesem vědeckého srovnávání v pedagogice založeném na problémovém přístupu. Vedle stručných teoretických a historických východisek studie, které tvoří základnu pro autorovy další úvahy, jsou v textu uvedeny některé principy pedagogické komparatistiky. Ty autor opírá o současné pojetí srovnávací pedagogiky, její výzkumné pole a vybrané druhy komparativního výzkumu. Následně jsou stručně představeny jednotlivé kroky komparativní vědecké metody. Závěrečné odstavce jsou věnovány úvahám o roli deskriptivních a případově orientovaných studií v komparativním pedagogickém výzkumu, a to zejména z pohledu metodologie problémově orientovaného přístupu.

Links

MUNI/A/0963/2015, interní kód MU
Name: Výzkum kurikula vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (Acronym: VOČaZ)
Investor: Masaryk University, Category A