Detailed Information on Publication Record
2016
Metoda orální historie ve výzkumu dějin soudobého školství (i digitálních technologií)
ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚBasic information
Original name
Metoda orální historie ve výzkumu dějin soudobého školství (i digitálních technologií)
Name (in English)
Oral history method in research of contemporary history of education (and digital technologies)
Authors
ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Cyklus přednášek České pedagogické společnosti: Podněty pro pedagogický a didaktický výzkum, 2016
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00088507
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
metoda orální historie; soudobé dějiny školství; dějiny každodennosti; socialismus; Československo; digitální technologie
Keywords in English
oral history method; contemporary history of education; history of everyday life; socialism; Czechoslovakia; digital technologies
Tags
Změněno: 12/4/2017 10:37, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
V originále
Autoři se ve své přednášce zaměřují na vybrané metodologické otázky výzkumu soudobých dějin pedagogiky a školství, ale i obecných dějin, přičemž věnují pozornost zejména dějinám každodennosti a výzkumu životních příběhů. Dále autoři popisují podstatu, meze a možnosti metody orální historie. V neposlední řadě věnují pozornost rovněž archivnímu výzkumu. Vše dokládají na vybraných výsledcích vlastního výzkumu. V poslední části přednášky ukazují poněkud netradiční možnosti využití metody orální historie i zkoumání životních příběhů na tématu využití digitálních technologií ve vzdělávání.
In English
Authors focus on selected methodological research questions of contemporary history of pedagogy and education, as well as general history, paying particular attention to the history of everyday life and to the research of life stories. Furthermore, the authors describe the nature, limits and possibilities of oral history method. Finally, they pay attention also to archival research. Authors also document their thoughts with selected results of of their own research. In the last part authors also show somewhat untraditional possibility of using the oral history method and life stories research on the topic of the use of digital technologies in education.
Links
GA14-05926S, research and development project |
|