p 2016

Metoda orální historie ve výzkumu dějin soudobého školství (i digitálních technologií)

ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ

Basic information

Original name

Metoda orální historie ve výzkumu dějin soudobého školství (i digitálních technologií)

Name (in English)

Oral history method in research of contemporary history of education (and digital technologies)

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Cyklus přednášek České pedagogické společnosti: Podněty pro pedagogický a didaktický výzkum, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00088507

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

metoda orální historie; soudobé dějiny školství; dějiny každodennosti; socialismus; Československo; digitální technologie

Keywords in English

oral history method; contemporary history of education; history of everyday life; socialism; Czechoslovakia; digital technologies

Tags

Změněno: 12/4/2017 10:37, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Abstract

V originále

Autoři se ve své přednášce zaměřují na vybrané metodologické otázky výzkumu soudobých dějin pedagogiky a školství, ale i obecných dějin, přičemž věnují pozornost zejména dějinám každodennosti a výzkumu životních příběhů. Dále autoři popisují podstatu, meze a možnosti metody orální historie. V neposlední řadě věnují pozornost rovněž archivnímu výzkumu. Vše dokládají na vybraných výsledcích vlastního výzkumu. V poslední části přednášky ukazují poněkud netradiční možnosti využití metody orální historie i zkoumání životních příběhů na tématu využití digitálních technologií ve vzdělávání.

In English

Authors focus on selected methodological research questions of contemporary history of pedagogy and education, as well as general history, paying particular attention to the history of everyday life and to the research of life stories. Furthermore, the authors describe the nature, limits and possibilities of oral history method. Finally, they pay attention also to archival research. Authors also document their thoughts with selected results of of their own research. In the last part authors also show somewhat untraditional possibility of using the oral history method and life stories research on the topic of the use of digital technologies in education.

Links

GA14-05926S, research and development project
Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation