ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Metoda orální historie ve výzkumu dějin soudobého školství (i digitálních technologií) (Oral history method in research of contemporary history of education (and digital technologies)). In Cyklus přednášek České pedagogické společnosti: Podněty pro pedagogický a didaktický výzkum. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metoda orální historie ve výzkumu dějin soudobého školství (i digitálních technologií)
Name (in English) Oral history method in research of contemporary history of education (and digital technologies)
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Cyklus přednášek České pedagogické společnosti: Podněty pro pedagogický a didaktický výzkum, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00088507
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) metoda orální historie; soudobé dějiny školství; dějiny každodennosti; socialismus; Československo; digitální technologie
Keywords in English oral history method; contemporary history of education; history of everyday life; socialism; Czechoslovakia; digital technologies
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D., učo 1752. Changed: 12/4/2017 10:37.
Abstract
Autoři se ve své přednášce zaměřují na vybrané metodologické otázky výzkumu soudobých dějin pedagogiky a školství, ale i obecných dějin, přičemž věnují pozornost zejména dějinám každodennosti a výzkumu životních příběhů. Dále autoři popisují podstatu, meze a možnosti metody orální historie. V neposlední řadě věnují pozornost rovněž archivnímu výzkumu. Vše dokládají na vybraných výsledcích vlastního výzkumu. V poslední části přednášky ukazují poněkud netradiční možnosti využití metody orální historie i zkoumání životních příběhů na tématu využití digitálních technologií ve vzdělávání.
Abstract (in English)
Authors focus on selected methodological research questions of contemporary history of pedagogy and education, as well as general history, paying particular attention to the history of everyday life and to the research of life stories. Furthermore, the authors describe the nature, limits and possibilities of oral history method. Finally, they pay attention also to archival research. Authors also document their thoughts with selected results of of their own research. In the last part authors also show somewhat untraditional possibility of using the oral history method and life stories research on the topic of the use of digital technologies in education.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 5/6/2024 04:52