p 2016

Hudba pro oči : přirozený svět jako multimodální problém

FLAŠAR, Martin

Basic information

Original name

Hudba pro oči : přirozený svět jako multimodální problém

Name (in English)

Music for Eyes : Lebenswelt as a Multimodal Problem

Authors

FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Série hostujících přednášek Zvukokrajina, 7. 4. 2016, FF UK, Praha, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00092670

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

music for eyes; multimodal perception; music; architecture; fine art; art history

Tags

Změněno: 11/3/2017 16:14, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Hudba je jedním z nejabstraktnějších médií uměleckého vyjádření. Jejím materiálem jsou pouhé vibrace různých materiálů reprezentované symbolickou formou zápisu či záznamu a prchavým časoprostorem její existence je ono benjaminovské „tady a teď“. V okamžiku, kdy se hudba přesunula do prostředí digitálních médií, zpřetrhala poslední vazby na materiální média a stala se abstraktním kódem. Už tak silná touha umělců po něčem uchopitelném a fyzicky tvarovatelném byla zesílena prohlubující se dematerializací světa hudby. V následujícím textu se pokusíme předložit možné příčiny a důsledky této frustrace. Na několika historických příkladech se pokusíme poukázat na různé způsoby fyzické materializace hudby od druhé poloviny 20. století po současnost. Budeme se snažit ukázat, že hudba se za specifických podmínek může stát tělesem, architekturou či skulpturou.

In English

Music is one of the most abstract media of artistic expression. Its materials are mere vibrations of various materials represented by a symbolic form of writing or recording and W. Benjamin's "here and now" is an ephemeral space-time of its existence. When music has moved to an environment of digital media it tore last bindings with material media and become an abstract code. The already strong desire of artists for something tangible and physically formable was reinforced by the growing dematerialisation of the music world. In what follows we will attempt to present possible causes and consequences of this frustration. On several historical examples, we will attempt to highlight the different ways of the physical materialization of music since the late 20th century to the presence. We will try to show that music under specific conditions may become a solid figure, architecture or sculpture.

Links

MUNI/A/0988/2015, interní kód MU
Name: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část III.
Investor: Masaryk University, Category A