C 2016

Frank Zappa a Edgard Varése : Stručná historie nenaplněného obdivu

FLAŠAR, Martin

Basic information

Original name

Frank Zappa a Edgard Varése : Stručná historie nenaplněného obdivu

Name (in English)

Frank Zappa and Edgard Varése : A brief history of the unfulfilled admiration

Authors

FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Vydání první. Praha, Fenomén Zappa, p. 97-102, 6 pp. 2016

Publisher

Akropolis

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60400 6.4 Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00092711

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7470-143-6

Keywords in English

Frank Zappa; Edgard Varése; 20th century music

Tags

Změněno: 22/2/2018 21:47, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Abstract

V originále

V lexikálních zdrojích k Franku Zappovi bývají uváděni dva soudobí skladatelé, kteří jej v mládí ovlivnili. Ani jeden z nich nebyl Američan, ale oba v USA strávili přinejmenším závěrečnou etapu svého života. Igor Stravinskij a Edgard Varése. Čím to, že si mladý Zappa vybral dva největší žijící skladatele současnosti? Intuitivně? Na základě vnitřní spřízněnosti? Nebo byla kvalita jejich díla tak zřejmá? Varése byl pro Zappu skutečným idolem. Zappa dlouhá léta sledoval jeho tvorbu, vyhledával ji, studoval, a když se chtěl s více než sedmdesátiletým skladatelem konečně osobně setkat, Varése odcestoval do Evropy, aby zde realizoval jedno ze svých nejpronikavějších děl, Poéme électronique (1958). K osobnímu setkání nikdy nedošlo, ale dochované Zappovy texty dokládají určující vliv Varéseho estetiky na jeho osobní rozvoj. Přičteme-li tuto skutečnost k faktu, že Varése neměl téměř žádné žáky a během života byl velmi zřídka jako skladatel oceňován, je nutné tento epizodní a zdánlivě marginální vztah mladého experimentálního hudebníka k jedné ze základních osobností hudby 20. století považovat přinejmenším za pozoruhodný. Jako autor monografie o spolupráci Le Corbusiera, Iannise Xenakise a Edgarda Varése na již zmíněné Poéme électronique si dovoluji k dané problematice nabídnout širší kontext interpretace.

In English

The lexical resources to Frank Zappa usually give two contemporary composers who influenced him in his youth. Neither of them was an American, but both have spent at least the final stages of their lives in the US. Igor Stravinsky and Edgard Varése. Why the young Zappa chose two of the greatest living composers? Intuitively? Based on internal affinities? Or the quality of their work was so obvious? Varése for Zappa was a true idol. For years, Zappa watched his work, it sought, studied, and when he wanted with more than seventy composer finally meet in person, Varése traveled to Europe to realized one of his most profound works, Poéme électronique (1958). The personal meeting never took place, but preserved Zappa's texts prove decisive influence of Varése's aesthetics on his personal development. If we add this to the fact that Varése had almost no pupils, and throughout his life he was rarely appreciated as a composer, this episodic and seemingly marginal relationship of the young experimental musician to the one of the key figures of 20th century music has to be considered remarkable at least. As the author of a monograph on cooperation Le Corbusier, Iannis Xenakis and Edgard Varése on Poéme électronique I would like to broaden the interpretative context of the issue.

Links

MUNI/A/0988/2015, interní kód MU
Name: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část III.
Investor: Masaryk University, Category A